Keskustan Mikkelin kunnallisjärjestön kannanotto

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Etelä-Savo / Suomeksi / Kunnat / Mikkeli / Uutiset ja tapahtumat / Keskustan Mikkelin kunnallisjärjestön kannanotto
15.2.2012 0:00

Maakuntien alasajo alkanut

Keskustan Mikkelin kunnallisjärjestö näkee, että selvitystyöryhmän esitys kuntauudistuksesta kaatuu omaan mahdottomuuteensa. Vaikka kuntaministeri Virkkunen toteaa, että pallo on nyt kunnilla, kunnilla ei ole todellista mahdollisuutta ottaa kantaa selvitysmiesten esitykseen. Lyhyissä, muutamille kunnan edustajille suunnatuissa tilaisuuksissa ei synny todellista keskustelu- ja vuorovaikutusta. Kuntalaisten ääni ollaan unohtamassa täysin. Lisäksi kuntauudistus ei ole oikea sana toimenpiteille, joilla pyritään  liittämään useita kuntia yhteen ja muodostamaan uusia, jopa maakunnan kokoisia alueita. Säästöä tulisi ennen kaikkea maakuntahallinnon alasajosta.

On epäreilua. että kunnat saavat ottaa kantaa vain kuntarajoihin. Sosiaali- ja terveysmenot ovat suurin menoerä kunnissa - etenkin erikoissairaanhoito on Etelä-Savossa kallista. On harmillista, että erikoissairaanhoidon ja terveyspalveluiden linjauksia on luvattu sosiaali- ja terveysministeriöstä vasta myöhemmin keväällä. Jo sairaanhoitopiirien yhdistäminen  auttaisi Etelä-Savoa.
Kuntarajojen siirtely ei ratkaise ongelmia eikä pelasta palveluja, toteaa kunnallisjärjestön puheenjohtaja Seija Korhonen. Yksikään uudistuksessa esitetyn kokoinen Etelä-Savon kunta ei yksinään ole riittävän suuri hoitamaan erikoissairaanhoitoa. Kuntaministerin ajatus siitä, että kunta hoitaisi myös alueensa erikoissairaanhoidon, ei ole kannattava eikä tule toimimaan.

Selvitystyöryhmän esitys Etelä-Savon kuntarakenteen muutoksista perustuu hyvin pessimistisiin arvioihin väestökadosta ja väestön ikääntymisestä. Toteutuessaan esitys tulee vain ruokkimaan väestökatoa. Huoltosuhde ei parane,eikä yhtään lasta synny kuntarajoja siirtelemällä. Kunnallisjärjestö katsoo, että paikalliset aktiiviset toimet elinkeinoelämässä, jo aloitetut Paras-lain mukaiset seudulliset yhteistyöhankkeet maankäytössä, kaavoituksessa ja palveluissa sekä kuntien säilyttäminen takaavat Etelä-Savoon paremmat elämisen edellytykset kuin väkisin tehdyt isot kunnat, joissa reuna-alueet entistä nopeammin tyhjenevät.
Esityksessä ei myöskään oteta kantaa mitä tapahtuu yhteisöllisyydelle ja seurakunnille. Kunnallisjärjestö toivoo myös kirkon puolelta aktiivisuutta yhteiskunnallisten muutosten yhteydessä: hiippakuntamalli sallisi erikokoisten seurakuntien paikallisen toiminnan lähellä kuntalaista.

Seija Korhonen
Keskustan Mikkelin kunnallisjärjestön puheenjohtaja