Keskustan Peräpohjolan piiri: Suomi kuntoon – Yhteistyöllä!

Keskusta.fi / Lappi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutiset / Keskustan Peräpohjolan piiri: Suomi kuntoon – Yhteistyöllä!
15.4.2016 18:21

Keskustan Peräpohjolan piirin vuosikokous 10.4.2016 Kemissä

Kannanotto

”Suomi kuntoon – Yhteistyöllä!”

Kehysriihen päätös valtatie neljän Oulu-Kemi-osuuden käynnistämisestä on hyvä esimerkki hallituksen toiminnasta investointien lisäämiseksi ja alueellisen työllisyyden parantamiseksi.

VT4 on yksi Suomen pääväylistä ja sen liikenneolosuhteiden parantaminen Oulu-Kemi välillä edistää koko Lapin elinkeinoelämän tarpeita ja parantaa alueellista saavutettavuutta ja lisää liikenneturvallisuutta.

Myös hallitusohjelmaan kirjattujen biohankkeiden toteutumista Pohjois-Suomessa tulisi tukea kansallisesti.

Lapin monipuolisen elinkeinoelämän kilpailukyvyn kannalta maakunnan eri alueiden tasapuolinen saavutettavuus tulee turvata. Koko valtatie 21 Tornio-Kilpisjärvi/Jokivarrentien kunnostaminen on toteutettava, hyödyntäen digitaalista älyliikennettä. Maakunnan lentokenttien toiminnan vahvistaminen heijastuu positiivisesti aluevaikuttavuuteen ja elinkeinotoiminnan vahvistumiseen alueella.

Maatalouden kriisin selättämiseen tarvitaan sekä välittömiä että pitempiaikaisia toimia, selkeitä suunnitelmia tulevaisuutta ajatellen. Nuoret tuottajat tarvitsevat näköaloja tulevaisuuteen ja uskoa siihen, että maatalouteen uskalletaan investoida, mikä edellyttää myös vakaata poliittista toimintaympäristöä.

Piirikokous esittää Länsi-Pohjan keskussairaalan synnytysklinikan säilyttämistä jatkossakin. L-PKS synnytysklinikan toiminnan jatkuminen on välttämätöntä osana uuden ajan itsehallintoalueen synnytyspalveluverkkoa.

Piirikokous tukee kansanedustaja Katri Kulmunin valintaa Suomen Keskustan varapuheenjohtajistoon. Nuori, kokenut, erilaisia kansainvälisiä tehtäviä hoitanut ja kansainvälisiä suhteita opiskellut sekä viittä kieltä puhuva Katri Kulmuni vahvistaisi puheenjohtajiston kansainvälistä ulottuvuutta.