Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskustan eduskuntaryhmä esittää ajankohtaiskeskustelua lapsi- ja perhemyönteisestä Suomesta
17.10.2019 11:31
perhe on paras.jpg

Lapset ja perheet pitää nostaa keskustelukeskiöön.Suomeen syntyy koko ajan vähemmän lapsia. Syntyvyys laskee jo yhdeksättä vuotta peräkkäin.

Keskustan eduskuntaryhmä esittää, että eduskunta käy ajankohtaiskeskustelun lapsi- ja perhemyönteisemmän Suomen rakentamisesta.

Eduskuntaryhmä on tehnyt asiasta keskustelualoitteen. Syy on Suomen ennätysalhainen syntyvyys. Tilastokeskuksen uusimman ennusteen mukaan Suomen väkiluku alkaa pienetä vuonna 2031.

-Tulevaisuuteen voidaan kuitenkin vaikuttaa. Politiikan tehtävänä on rakentaa sellaista Suomea, jossa tulevaisuuteen voi luottaa. Suomea, jossa perheitä tuetaan, jossa lapsi on tervetullut eri elämäntilanteisiin ja jossa jokaisen henkilökohtaista lapsilukutoivetta kunnioitetaan, keskustelualoitteen ensimmäinen allekirjoittaja, eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Eeva Kalli sanoo.

Kallin mukaan työttömyys ja pätkätyöt luovat epävarmuutta. Siksi työllistävää politiikkaa on jatkettava ja sosiaaliturvaa uudistettava niin, että myös pätkätyöläiset ja pienyrittäjät saavat lisää varmuutta toimeentuloonsa. Myös työn ja perhe-elämän yhdistämistä on helpotettava perhevapaat uudistamalla, paikallista sopimista ja joustavia järjestelyjä lisäämällä sekä niinikään sosiaaliturvaa uudistamalla.

-Perheiden arjessa pärjäämistä on tuettava esimerkiksi laajentamalla perhekeskukset ja kotiapu kaikkialle Suomeen. Pienituloisimpien perheiden toimeentuloa on edelleen helpotettava. Tavoitteena on oltava lapsiperheköyhyyden poistaminen Suomesta. Varhaiskasvatuksen ja perusopetuksen laadusta ja tasa-arvosta on pidettävä kiinni myös tulevaisuudessa, Kalli toteaa.

Eduskuntaryhmän puheenjohtajan Antti Kurvisen mukaan keskustelualoitteen tavoite on osaltaan hakea yhteisymmärrystä yli puoluerajojen siitä, miten Suomesta rakennetaan lapsi- ja perhemyönteisempi.

-Lapsi- ja perheystävällinen yhteiskunta on parasta lääkettä vauvapulaan. Kyse ei ole siitä, että politiikan puolelta lähdetään sorkkimaan ihmisten henkilökohtaisia valintoja saati syyllistämään ketään. Kyse on siitä, että luomme edellytyksiä ihmisten toiveiden toteutumiselle, sille että jokainen voisi päästä haluamaansa lapsilukuun ja perhemuotoon ja että lasten ja perheiden näkökulma on mukana kaikessa päätöksenteossa, Kurvinen sanoo.

Eduskunnan puhemiehelle osoitettu keskustelualoite jätetään huomenna perjantaina 18.10

Tiedostot