Keskustan eurovaaliehdokkaat: Metsähallituksen yhtiöittämisestä luovuttava

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskustan eurovaaliehdokkaat: Metsähallituksen yhtiöittämisestä luovuttava
4.4.2014 11:00
metsa.jpg

Maa- ja metsätalousministeriössä ja ympäristöministeriössä valmisteltu esitys Metsähallituksen muuttamisesta osakeyhtiöksi on vahingollinen hanke ja siitä on luovuttava. Hanketta on perusteltu EU:n lainsäädännöllä, vaikka EU-sääntely ei yhtiöittämistä edellytä.

Arvostettu Metsähallituksen pääjohtaja Jyrki Kangas erosi jokin aika sitten tehtävistään yhtiöittämissuunnitelmien takia. Julkisuudessa olleiden tietojen (SK 28.3.2014) mukaan yhtiöittämishanketta vastustavat muutkin asiantuntijat, muun muassa metsänhoitajat.

Metsä on Suomen merkittävin kansallisvarallisuus. Myös valtion metsiä pitää hoitaa hyvin. Valtion metsien hoidossa on kuitenkin lisäksi huomioitava kunkin alueen erityispiirteet sekä asukkaiden ja elinkeinonharjoittajien näkemykset ja tarpeet.

Koska on epäselvää, mihin tämä ministeri Jari Koskisen ajama Metsähallituksen yhtiöittämishanke perustuu ja mitkä ovat sen lopulliset tavoitteet, me allekirjoittaneet esitämme, että Valtioneuvosto pysäyttää hankkeen valmistelun ja uudistaa tarpeen vaatiessa lakia Metsähallituksesta nykyiseltä pohjalta.

Helsingissä 3.4.2014

Suomen Keskustan eurovaaliehdokkaat