Keskustan valtiosihteereiksi Tiilikainen, Aula, Puumala ja Partanen

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskustan valtiosihteereiksi Tiilikainen, Aula, Puumala ja Partanen
19.6.2019 19:46
valkoapilan-lehtiä-uutiskuva.jpg

Keskustan ministerit ovat päättäneet ministeriryhmää palvelevista valtiosihteereistä.

Keskustan ministeriryhmän valtiosihteeriksi esitetään maatalous- ja metsätieteiden maisteria Kimmo Tiilikaista (52). Hänen päätehtävänään on neuvotella EU:n budjetista. Tiilikainen on toiminut aiemmin muun muassa ympäristöministerinä Vanhasen II hallituksessa sekä maatalous- ja ympäristöministerinä ja asunto-, energia- ja ympäristöministerinä Sipilän hallituksessa. Ministerinä hän osallistui useisiin kansainvälisiin- ja EU-tason neuvotteluihin ja toimi mm. facilitaattorina Katowicen ilmastoneuvotteluissa 2018 ja yhtenä EU:n ministerineuvottelijana Pariisin ilmastosopimuksessa 2015. Tiilikainen toimi Keskustan kansanedustajana vuosina 2003 - 2019. Hän on valmistunut maatalous- ja metsätieteiden maisteriksi Joensuun yliopistosta.

Valtiovarainministeri Mika Lintilän valtiosihteeriksi esitetään valtiotieteen lisensiaatti Maria Kaisa Aulaa (57). Aula siirtyy tehtävään sosiaali- ja terveysministeriöstä, jossa hän on toiminut lapsi- ja perhepalveluiden muutosohjelman hankejohtajana vuodesta 2018. Aula on entinen lapsiasiavaltuutettu ja kansanedustaja (1991 - 2003), joka on työskennellyt myös muun muassa kolmen keskustalaisen pääministerin erityisavustajana. Eduskunnassa hän toimi (budjetin käsittelystä vastaavan) valtiovarainvaliokunnan puheenjohtajana 1999 - 2003. Useissa kansalaisjärjestöissä vaikuttanut Aula on opiskellut valtiotieteitä Helsingin yliopistossa ja Harvardin yliopistossa sekä saanut Jyväskylän yliopistosta kunniatohtorin arvon.

Tiede- ja kulttuuriministeri Annika Saarikon valtiosihteeriksi esitetään yhteiskuntatieteiden maisteri Tuomo Puumalaa (37). Puumala on aiemmin toiminut Keskustan kansanedustajana vuosina 2007 - 2019. Puumala toimi eduskunnan sivistysvaliokunnan jäsenenä 12 vuotta, joista viimeiset neljä vuotta valiokunnan puheenjohtajana. Hän on myös entinen Keskustan varapuheenjohtaja, Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja ja Keskustanuorten puheenjohtaja. Puumala on valmistunut yhteiskuntatieteiden maisteriksi Jyväskylän yliopistosta.

Elinkeinoministeri Katri Kulmunin valtiosihteeriksi esitetään OTM/OTK Jari Partasta (52). Partanen toimi edellisessä hallituksessa Keskustan ministeriryhmän poliittisena valtiosihteerinä. Tehtävässään Partanen muun muassa sijaisti Keskustan ministereitä EU:n eri toimialojen ministerikokouksissa sekä lukuisissa muissa kansainvälisissä tehtävissä. Aiemmin Partanen on toiminut muun muassa Keskustan eduskuntaryhmän pääsihteerinä sekä eduskunnan I varapuhemiehen, puolustusministerin ja ympäristöministerin erityisavustajan tehtävissä.

Valtiosihteeri toimii ministerin apuna poliittisessa ohjauksessa ja asioiden valmistelussa sekä muun muassa EU- ja kansainvälisten tehtävien hoitamisessa. Ministerien henkilökohtaisen luottamuksen varassa toimiva valtiosihteeri nimitetään ministerin toimikaudeksi. Keskustan valtiosihteerinimityksistä ovat päättäneet ministerit itsenäisesti. Kuhunkin tehtävään on haettu henkilöä, jolla on riittävä kokemus ja osaaminen kyseiseen tehtävään. Lopullisesti valtiosihteerit nimittää Valtioneuvosto yleisistunnossaan turvaselvitysten valmistuttua.