Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni: Millaiset työpaikat kelpaavat Vihreille ja Vasemmistoliitolle?
1.5.2019 12:30
Kulmuni-Katri-helmikuu-2019-3-uutiskuva.jpg

Perjantaina Metsä Group ilmoitti kauan suunnittelemansa nykyisen Kemin tehtaansa uudistamisesta. Suunnittelussa nykyisen tehtaan kunnostaminen tai kokonaan uuden rakentaminen on kallistumassa jälkimmäiseen.

Uusi tehdas olisi suomalaisen metsäteollisuushistorian suurin investointi koskaan yli 1,5 miljardilla eurolla. Uusi tehdas paitsi lisäisi tehdastyöpaikkoja suoraan myös korjuuketjussa rakennusajan vaikutuksista puhumattakaan.

- Yllätyin, miten puoluejohtajat Vihreissä ja Vasemmistoliitossa heittivät heti epäilyksen varjon tehdasinvestoinnin ylle. Kemissä on Lapin korkein työttömyys. Kaupunki on ollut pitkään kärkisijoilla niin nuorten toimeentulotuen saajien suhteen kuin ylipäänsä toimeentulotuen saajien määrässä. Millaiset työpaikat kelpaavat Vihreille ja Vasemmistoliitolle, jos tehdastyö epäilyttää, Kulmuni kysyy.

Kritiikki on koskenut erityisesti tehtaan ilmastovaikutuksia puun käytön lisääntymisenä.

- Jos todella haluamme taistella ilmastonmuutosta vastaan, on aivan välttämätöntä, että luovumme saastuttavista fossiilisista polttoaineista. Kemin tehdas on yksi merkittävä askel suuntaan, jossa voimme rakentaa elinvoimaa fossiilisten raaka-aineiden sijaan uusiutuville. Kartongin suora kilpailija pakkausmateriaalina on monessa kohdassa muovi. Samoin jos haluamme siirtyä ekologisempien puupohjaisten tekstiilien käyttöön vesisyöpön puuvillan sijaan, se on juuri se sama sellu, jota tarvitaan raaka-aineeksi, Kulmuni sanoo.

- Suomessa metsien kasvu ylittää vuosittain käytön. Panostuksilla luonnon monimuotoisuuteen pystytään turvaamaan niin rikas metsäluonto kuin tärkeät vientieurot, Kulmuni sanoo.

Alla puhe kokonaisuudessaan:

***

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni Keskustan Vihreässä Vapussa Torniossa 1.5.

Arvoisa vappukansa,

Perjantaina saimme poikkeuksellisen hyviä uutisia. Kauan odottamamme Metsä Groupin päätös siitä, tekevätkö he uuden tehtaan Kemiin vai kunnostavatko nykyistä, sai varmuuden: Metsä Group lähtee hakemaan kokonaan uutta tehdasta.

Uusi biotuotetehdas olisi Pohjois-Euroopan suurin ja suomalaisen metsäteollisuushistorian suurin investointi koskaan. Työpaikat Kemin tehtaalla lisääntyisivät lähes sadalla ja korjuuketjussakin 1500. Kaiken kaikkiaan rakennusvaiheessa olisi työvoiman tarve jopa 10 000 henkilötyövuotta.

Aikanaan muutama vuosi sitten, kun Äänekoski sai toistaiseksi suurimman metsäteollisuusinvestoinnin miljardin euroisena tehtaana, tuli valtio hanketta vastaan lähes kahden sadan miljoonan euron investointipaketilla. Kuntoon laitettiin teitä, raiteita ja väyliä. Meri-Lappi tarvitsee samanlaisen paketin ja siitä on hyvä sopia jo pian alkavissa hallitusneuvotteluissa. Tästä väyläpaketista saisimme niin Ajoksen sataman syvättyä, Simon vaaralliset risteykset kunnostettua kuin parannettua tiestöä. Tämä on välttämätöntä, koska liikenne tulee kasvamaan. On kaikkien etu, että turvallisuudesta pidetään kiinni ja liikenne sujuu kasvavillakin määrillä sujuvasti.

Ei mennyt montaa päivää, kun kriitikot astuivat esiin. Huolimatta siitä, että Kemissä on edelleen Lapin korkein työttömyys yli 15 prosenttia, kunnassa on ollut kaikista eniten nuoria työttömiä, parikymppisiä toimeentulotuen saajia ja kolmanneksi eniten toimeentulotuen saajia koko valtakunnassa, katsoi esimerkiksi Vihreiden ja Vasemmistoliiton johto asiakseen hankkeen kannattamisen sijaan kritisoida sitä. Tämä kertoo paljon heidän käsityksestään Suomen taloudesta ja näkemyksestään siitä, miten Suomea tulisi kehittää.

Minkälaiset työpaikat ovat riittävän hyviä Vihreiden ja Vasemmistoliiton johdolle?

Metsäteollisuus saa paljon neuvoja, minkälaisia tuotteita heidän tulisi tehdä. Ikään kuin tämä olisi suunnitelmatalous, jossa poliitikot voisivat päättää, minkälaisia tuotteita yritykset tekevät. Eivät voi ja hyvä niin. Valmistettavilla tuotteilla tulee olla kysyntää maailmalla.

Asian tarkempi miettiminen saisi kriitikot myös huomaamaan, että sellusta valmistetaan jo Kemin nykyisellä Metsä Groupin tehtaallakin nimenomaan pakkausmateriaaleja, joilla osaltaan korvataan muovipohjaisia paketteja. Samaa sellua tarvitaan esimerkiksi tekstiilien tekemiseen. Puupohjainen tekstiili kuluttaa huomattavasti vähemmän vettä kuin puuvillaplantaasit. Lisäksi on muistettava, että Kemissä on jo tehdas. On erittäin hyvä myös ympäristön kannalta, että vanhan energiaa enemmän käyttävän tilalle saadaan kokonaan uusi energiatehokas, vain uusiutuvia energialähteitä käyttävä moderni tehdas.

Epäilijät ovat huolissaan riittääkö Suomen metsävarat. Suomi on onnistunut historiansa aikana merkittävästi kasvattamaan metsävarojaan. Joka vuosi puuta kasvaa enemmän, mitä sitä käytetään.

Metsien kestävä kasvu ja raaka-aineesta huolehtiminen on meidän kaikkien etu, niin teollisuuden, metsänomistajien kuin luonnossa liikkujien.

Hajautettu, yksityiseen metsänomistukseen perustuva järjestelmämme on ollut tässä keskeinen. Jokainen reilusta puolesta miljoonasta metsänomistajasta, haluaa hoitaa metsänsä parhaaksi katsomallaan tavalla. Hoitaa, harventaa ja suojella. Istuttaa uusia puita kaadettujen tilalle ja huolehtia sen kasvusta.

Jos todella haluamme vastata ilmastonmuutokseen, pitää meillä olla suuria teollisen mittakaavan ratkaisuja, koska haasteet ovat globaaleja. Maailman talouskasvun irrottaminen fossiilisista polttoaineista ei onnistu ilman järeitä keinoja.

Se, että suomalaiset tehtaat ensimmäisenä maailmassa pääsisivät eroon, vaikkapa saastuttavista fossiilisista polttoaineista on aivan valtava teollisuuden mahdollisuus, mikä onnistuessaan voi luoda aimomäärän tähän maahan uutta työtä ja samalla myös ilmasto kiittää. Maailman markkinoille lähtee yhä enemmän tuotteita, joiden valmistamiseen on tarvittu yhä vähemmän fossiilisia polttoaineita. Tämä on ilmaston kannalta keskeisin kysymys. Juuri tässä me olemme ja meidän tulee jatkossakin suuria.

Myös ilmastomielessä Kemin hanke on kestävä. Tehtaalta lähtee maailman markkinoille tuotetta, joita joka tapauksessa tarvitaan. Jossakin päin näitä maailman tarvitsemia tuotteita valmistetaan. Jos ei Suomessa, niin sitten muualla. Minusta on parempi pitää tuotanto, työpaikat, verotulot ja ympäristöasiat omissa käsissämme.

Arvoisat vapun juhlijat,

Talouden mennyt hyvä vire ei jatku automaattisesti, kun seuraavan hallituksen ohjelmaa rakennetaan.  Talouden kasvun hiipumisesta on ilmassa merkkejä. Kasvua ja talouden perustaa tulee myös seuraavan hallituksen vahvistaa.

Näen kuitenkin merkkejä siitä, että vaalituloksen seurauksena uudelleen rakennettua talouden perustaa aletaan romuttamaan. Ounastelu heräsi hallitustunnustelija Rinteen kysymyksistä, joissa ei ollut yhtään kysymystä taloudesta tai yrittäjyydestä.

Kestävän talouskasvun aikaansaaminen ei ole helppoa, sen sössiminen on. Parantaaksemme hyvinvointiyhteiskuntaa seuraaville sukupolville on aivan välttämätöntä, että meillä on yhä useampi ihminen töissä. Tässäkin valossa kritiikki Kemin tehdasta kohtaan tuntuu kohtuuttomalta.

Ainoastaan työn tekemisellä voimme saada euroja, joita voimme panostaa niin perusturvaan, tutkimukseen kuin väyliemme korjaamiseen.

Pelkkä kaunis maisema ei elätä. Meidän tehtävämme on tehdä kauniista maisemasta parhaamme. On se sitten matkailua, erätaloutta tai mitä tahansa. Se, että jokaisen kotiseudulla on elämisen edellytyksiä on ainoa keino turvata ihmisten välinen tasa-arvo.

Arvoisat kuulijat,

Kotiseutujen puolesta Keskusta on tehnyt töitä edellisen vuosisadan. Kotiseutujen puolesta me myös jatkamme.

Kansanliikkeemme  hävisi kevään vaaleissa, mutta Keskusta ei häviä. Keskustalaiset ovat ahkeria ja fiksuja suomalaisia, joilla on sydän paikallaan.

Haluan henkilökohtaisesti kiittää vielä jokaista teistä siitä uskomattomasta työstä, kannustuksesta ja tuesta, jota sain osakseni kevään kuluessa.

Hoidan tehtävää joka päivä parhaan kykyni mukaan. Kiitos tuesta ja luottamuksesta, että saan jatkaa työtä eduskunnassa tämän seudun, Lapin ja koko kotimaan puolesta.

Oikein hauskaa vappua kaikille!