Keskustan uutisia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutiset ja Keskusta-TV / Uutiset / Keskustan vpj Heikkinen suomalaisen ruoan päivänä: Presidentti oikealla asialla – suomalainen ruoka on arjen järkivihreä ilmastoteko
4.9.2019 13:41
Heikkinen-Hannakaisa-helmikuu-2019-2-uutiskuva.jpg

Tasavallan presidentti vie ilmastokeskustelua tolkulliseen suuntaan (Ilta-Sanomat 4.9.) kannustaessaan ihmisiä pohtimaan, miten itse kukin voi toimia arjen asioissa. Keskustassa olemme pitkään olleet sillä kannalla, että tämä on juuri oikea tapa ylhäältä saneltujen, ihmisten arkea hankaloittavien kieltojen, rajoitteiden ja muiden järjettömyyksien sijaan.

Ei ilmasto pelastu lihaveroilla tai pakollisilla kasvisruokapäivillä, vaan sillä, että saastuttava fossiilinen energia ja polttoaineet korvataan mahdollisimman pitkälle uusiutuvilla, ottamalla käyttöön uutta tekniikkaa ja ennen muuta laittamalla maailman suurimmat saastuttajat viimein kantamaan vastuunsa.

Arjessa jokainen voi valita kotimaista ruokaa, joka on maailmankärkeä niin ilmaston, laadun kuin eläinten hyvinvoinnin kannalta. On kyse sitten naudanlihasta tai härkäpavuista, suomalaisen lihan, kasvisten tai kalan valitseminen on arjen järkivihreä teko samoin kuin ruokahävikin vähentäminen.

”Ilmastomilitanttien” kannattaisikin laittaa voimavaransa oikeisiin ratkaisuihin kuluttajien ja ennen muuta suomalaisten ruoantuottajien syyllistämisen sijaan. Ruoantuottajat ansaitsevat paitsi yhteisen kiitoksen myös nykyistä oikeudenmukaisemman korvauksen tekemästään työstä. Uskon tavallisten, järkevien suomalaisten olevan tästä samaa mieltä.