Kimmo Tiilikaisen puhe puoluekokouksessa

Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Kimmo Tiilikaisen puhe puoluekokouksessa
14.6.2014 13:00
KimmoTiilikainen1.jpg

Suomen suunta on muutettava. Siitä on kysymys seuraavissa eduskuntavaaleissa.

Keskustan eduskuntaryhmän puheenjohtaja Kimmo Tiilikainen Keskustan puoluekokouksessa Turussa 14.6.2014
(muutosvarauksin)

Hyvät keskustalaiset,

Suomi on ollut kolme vuotta kokoomuskomennossa. 400 000 työtöntä ja 100 miljardia euroa velkaa on Kataisen valtakunnan todellisuus tänään.
On paikallaan tehdä muutama havainto kuluneesta vaalikaudesta.

Kataisen hallituksen epäonnistumiset ovat olleet ”suhdanteiden”, ”hallituspohjan” tai ylipäätään jonkun muun syytä. Epäoikeudenmukaisuudet ja järjettömyydet ovat olleet ”välttämättömyyksiä”.

Kaikki mitä oppositio esittää on ollut ”mahdotonta”.

Totuudenpuhujilla ei Kataisen valtakunnassa ole ollut yösijaa. Tiedän tämän omasta kokemuksesta. Eroava pääministeri on nimitellyt minua räksyttäjäksi. Olisiko pitänyt kumartaa ja kehua?

Jos esimerkiksi työttömyydestä äänen pitäminen on räksyttämistä, otan sen kohteliaisuutena. Ihmisille on saatava töitä.
Tai jos pienituloisten, perheellisten ja tavallisten työssäkäyvien ihmisten puolustaminen on räksyttämistä, otan sen kunnia-asiana. Eriarvoistuminen pitää pysäyttää.

En muuta linjaani sen tähden, että se ei satu sopimaan pääministerin – nykyisen tai tulevan – pirtaan. Suomen suunta on muutettava, vaikka sen kuuleminen ei hallitusherroja ja -rouvia miellytä.

Arvoisa puoluekokous,
Politiikassa on aina vaihtoehto. Mutta se vaihtoehto ei löydy hallituksen sisältä. SDP ja vihreät ovat kolme vuotta olleet Kokoomuksen apupuolueina.
Kova oikeistopolitiikka on maksatettu heillä, jotka päivästä toiseen miettivät, miten selvitä asuntolainoista tai vuokrista, ruokaostoksista, sähkölaskuista ja muista elämisen kustannuksista tai lähiomaisen hoitamisesta ja terveyskeskusmaksuista. Ja heillä, jotka päivästä toiseen taistelevat viranomaisten paperisodassa.

En ihmettele, että niin monen usko oikeudenmukaisuuteen horjuu.
Suomen uudeksi pääministeriksi on ehdolla kolme eroavan Kataisen hallituksen ministeriä. Puheet ovat
omia, mutta kädet ovat Kataisen.

Muistutan, että Risikko, Stubb ja Vapaavuori kaikki edustavat sitä politiikkaa, joka on vienyt Suomen tähän
tilanteeseen.

Keskusta odottaa uuden hallituksen ohjelman. Sitä arvioidessamme meitä ohjaa vain yksi asia – Suomen
tulevaisuus. Kääntyykö Suomen suunta?

Hyvät ystävät,
Suomen suunnan muuttaminen tarkoittaa siirtymistä kokoomuslaisesta leikkauspolitiikasta kasvu- ja
työllisyyspolitiikkaan, kaiken keskittämisestä kohti alueellista tasapainoa ja hiilenmustasta
energiapolitiikasta ympäristöstä huolehtimiseen ja luonnonvarojen kestävään käyttöön.

Työttömyyden nujertaminen on a ja o. Meidän on parannettava työllistävien pienten ja keskisuurten
yritysten toimintaedellytyksiä. Meidän on turvattava kotimainen ruoantuotanto ja saatava
luonnonvaramme luomaan työpaikkoja koko maahan.

Suomen suunnan muuttamisessa tarvitaan yhteistyötä. Tarvitsemme poliittisten päättäjien ja keskeisten
työmarkkina- ja etujärjestöjen yhteistyötä.

Mutta sekään ei vielä riitä. Suomen nostamiseen tarvitsemme myös satojen suomalaisten järjestöjen ja
niissä toimivien ihmisten panosta. He edustavat vastuunottoa, välittämistä ja monipuolista osaamista.

Hyvä puoluekokousväki,
Vaihtoehto on Keskusta. Se on puoluekokouksemme viesti suomalaisille. Tavallisista ihmisistä alkaa Suomen
nousu.