Koulutuksen tavoitteeksi riittävät taidot ja työllistyminen

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Koulutuksen tavoitteeksi riittävät taidot ja työllistyminen
29.8.2014 11:35

Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä ammatillisen koulutuksen tavoitteeksi tulee asettaa opiskelijan riittävät taidot ammattia varten ja työllistyminen alueella. Piirihallitus otti kantaa toisen asteen koulutukseen piirihallituksen kokouksessa keskiviikkona 27.elokuuta.

Tällä hetkellä näin ei ole. Erityisesti sosiaalidemokraattien lempilapsi yhteiskuntatakuu on ajamassa toisen asteen koulutusmuotoja eli ammatillisia kouluja ja lukioita yhteen niin, että seurauksena on lähinnä yleissivistävä nuorisokoulu vailla ammatillisia taitoja. Työllistyminen ammattioppilaitoksesta edellyttää monessa tapauksessa ammatillista jatkokoulutusta, mikä lyhentää työuria.

Keski-Suomessa kaivataan lähivuosina erityisesti biotalouden ammattilaisia. Uusia työpaikkoja syntyy Äänekosken biotehtaan ympärille myös logistiikkaan, mekaniikkaan ja tuottajapuolelle. Uhkana on, että esimerkiksi puuta ei saada kerättyä metsistä nykyisin voimin, vaan Keski-Suomeen kaivataan kipeästi lisää ammattitaitoisia metsäkoneenkuljettajia.

Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä toisen asteen koulutuksen rakenteellisessa uudistuksessa tulisi kiinnittää huomiota työelämävalmiuksiin riittävän ammattitaidon osalta eikä vain koulutuksen järjestäjäverkon tiivistämiseen entistä harvemmille. Riittävät valmiudet saadaan työharjoittelun kautta.

Keskustan Keski-Suomen piiri haastaa jo tässä vaiheessa kaikki keskisuomalaiset oppilaitokset, työnantajat ja nuoret varautumaan Äänekosken biotehtaan mukanaan tuomiin työmahdollisuuksiin. Osaava työntekijä on koko Keski-Suomen etu ja erityisen tärkeää on tällöin kasvattaa osaamispääomaa.

Lisätiedot:
Pauliina Maukonen-Kärkkäinen