Kulmuni: Perussuomalaisten kannat kylmää kyytiä Pohjois- ja Itä-Suomelle

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Kulmuni: Perussuomalaisten kannat kylmää kyytiä Pohjois- ja Itä-Suomelle
13.5.2019 15:00
Kulmuni-Katri-2019-1-uutiskuva.jpg

Keskustan varapuheenjohtaja ja kansanedustaja Katri Kulmuni puistelee päätään perussuomalaisten halulle leikata Euroopan unionin aluekehitysrahoja.​

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja Katri Kulmuni:

Perussuomalaisten kannat kylmää kyytiä Pohjois- ja Itä-Suomelle

Perussuomalaisten puheenjohtaja Jussi Halla-aho kertoi STT:lle kannattavansa EU:n koheesiorahoituksen eli aluetukien leikkaamista. Suomessa harvan asutuksen Pohjois- ja Itä-Suomi ovat tunnetusti hyötyneet eniten näistä paikalliseen kehittämiseen ja kilpailukyvyn parantamiseen ohjattavista aluepolitiikan tuista.

– Niin hallituksessa kuin Euroopan parlamentissa tarvitaan nyt Suomen edun ajajia EU:ssa, ei Suomen rahoitusaseman kurjistajia. On Suomen etujen vastaista esittää EU:n budjettiin sellaisia leikkauksia, jotka vähentävät Suomen ja vieläpä harvaan asuttujen alueiden rahoitusta.

Kulmunin mukaan on tärkeää, että suomalaisilla päättäjillä hallituksessa ja EU-parlamentissa on ymmärrystä ja taitoa vaikuttaa paitsi alueiden rahoituksen kokonaismäärään myös varojenjakokriteereihin.

– Meillä pitää olla paraatipaikalla vaaleilla valittuja päättäjiä, jotka osaavat neuvotella Suomelle edullisesta kokonaisratkaisusta. Keskusta näyttää olevan ainoa puolue, jolla on tahtoa ja taitoa turvata harvaan asutun Itä- ja Pohjois-Suomen erityisasema ja aluekehitysrahoituksen taso.

Perussuomalaisten puheenjohtaja Halla-ahon aluepolitiikalle vihamieliset kannat eivät ole uusia. Hän on mm. useissa vaalikoneissa kannattanut kuntien verontasausjärjestelmän purkamista ja vastustanut koko Suomen asuttuna pitämistä.