Lausunto tavoiteohjelmaluonnokseen

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uusimaa / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Lausunto tavoiteohjelmaluonnokseen
26.3.2010 13:09

Keskustan Uudenmaan Piirin lausunto Suomen Keskusta rp:n Tavoiteohjelmaluonnokseen

Keskustan Uudenmaan piirin piiritoimikunta pitää käsittelyssä olevaa tavoiteohjelmaluonnosta oikeansuuntaisena. Keskustalle tärkeitä arvoja ja tavoitteita on esitelty kattavasti.

Piiri kuitenkin kiinnittää huomiota siihen, että ohjelma on laaja ja sen kiteyttämisessä olisi vielä parantamisen varaa. Uudellamaalla ja varmasti muuallakin olisi käyttöä rautalankamallille siitä, miten ilmaisemme keskeiset arvomme, aatteemme ja tavoitteemme siten, että viestimme menee perille.

Tavoiteohjelman jatkostyöstön suhteen esitämme, että ohjelmasta laaditaan lyhyt versio, joka olisi jalostettavissa esimerkiksi käsiesitteeksi. Suositamme myös, että arvot ja tavoitteet kirjataan nasevaan ja helposti muistettavaan muotoon. Sellainen olisi esimerkiksi ns. kolmen Y:n ja kolmen T:n malli:

Yrittäjyys

- Keskustan on työn tekemistä ja yrittämistä arvostava liike, yrittäjähenkinen elämänkatsomus: oma työ tehdään hyvin

Ympäristö

- Luonnon- ja maanläheinen liike, luonnosta saa hyvinvointia, ja siitä on pidettävä huolta, myös tulevat sukupolvet huomioiden

Yhteisvastuu

- Jokaisen kannettava vastuuta omasta ja läheistensä elämästä, mutta tuemme myös yhteisvastuullisesti niitä, jotka eivät itse siihen kykene

Tasa-arvo

- Mahdollisuuksien tasa-arvo: Ihmisiä kohdeltava tasa-arvoisesti. Asuinpaikasta ja muista tekijöistä riippumatta suomalaisille turvattava hyvä koulutus ja peruspalvelut.

Turvallisuus

- Viisas ulko- ja turvallisuuspolitiikka. Aktiivinen toiminta EU:ssa ja kansainvälisesti rauhan, ihmisoikeuksien ja turvallisuuden edistämiseksi. Turvallinen arjen lähiympäristö.

Tulevaisuus

- Emme tee politiikkaa vain itsellemme, vaan myös tuleville sukupolville, tämä huomioitava kaikessa päätöksenteossa. Rakennamme tulevaisuuden Suomea.

Arvojen pohjalta on johdettava konkreettiset poliittiset tavoitteet, joita tavoiteohjelmaluonnoksessa onkin monelta sektorilta. Näistä on nostettava keskeisimmät esiin, joista Keskustan tunnetaan ja tunnistetaan.

Työtä Suomessa (Vanhanen tammik. 2009) oli hyvä avaus, mutta sitä pitää kirkastaa ja konkretisoida. Tarvitaan myös muita avauksia. Voisiko sellaisia olla esimerkiksi

- Takuueläke ja perusturvan parannukset?

- Uusiutuva energia?

- Nuorisotyöttömyyden nujertaminen?

- Lapsiperheiden köyhyyden poistaminen?

Keskustan Uudenmaan piiri haluaa lisäksi kiinnittää huomiota viestintään niin tavoiteohjelman eteenpäin viemisessä kuin muussakin poliittisessa toiminnassa. Piiritoimikunnalle on syntynyt kuva, että häviämme jatkuvasti viestinnässä, otamme kuonoomme vähän väliä erilaisissa asioissa.

Hallituksen hyvät teot näyttävät julkisuudessa olevan Kokoomuksen ansiota, ja huonot teot Keskustan syytä. Tämä ei varmastikaan ole asioiden tosiasiallinen laita.

Viestintämme on usein liian kapulakielistä, jota tavallinen kansalainen ei ymmärrä. Jos viestintä ei mene perille, se ei palvele ketään.

Eduskunnassa 23.3.2010

Keskustan Uudenmaan piirin piiritoimikunta