Lintilä: Hallituksen ja Keskustan verolaskelmissa ristiriita

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Lintilä: Hallituksen ja Keskustan verolaskelmissa ristiriita
27.11.2013 14:00
MikaLintilä1.jpg

Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mika Lintilä vaatii SDP:n puheenjohtajaa, valtiovarainministeri Jutta Urpilaista selvittämään yhteisö- ja osinkoveromuutosten vaikutukset kokonaisuudessaan suomalaisten tuloeroihin.

Keskustan talouspoliittisen työryhmän puheenjohtaja, kansanedustaja Mika Lintilä:

- Urpilainen sanoi julkisuuteen ja eduskunnalle viime viikolla, että yritysverokokonaisuus tasaa tuloeroja. Keskustan saamien laskelmien mukaan näin ei ole.

Hallituksen esityksessä arvioidaan, että yhteisöveron alentaminen 870 miljoonalla eurolla kasvattaa jaettavien osinkojen määrää yhteensä 480 miljoonalla eurolla. Lintilän mukaan on päivänselvää, että osinkojen määrän lisääntyminen kasvattaa tuloeroja, koska osinkotulot eivät jakaannu tasaisesti koko väestön kesken.

- Osinkojen lisääntyminen kasvattaa tuloeroja niin paljon, että osinko- ja yhteisöverouudistuksen kokonaisvaikutus on tuloeroja kasvattava, ei tasaava.

Lintilä arvioi, että valtiovarainministerin lausunnoissa on mennyt sekaisin yritysverokokonaisuuden vaikutus ja pelkän osinkoverouudistuksen vaikutus. Osinkoveromuutokset kyllä hienoisesti tasaavat tuloeroja, mutta yhdistettynä yhteisöveron alentamiseen vaikutus on tuloeroja lisäävä.

Urpilaisen on syytä selvittää asioiden oikea laita ja saattaa julkisuuteen ne verokokokonaisuutta koskevat laskelmat, jotka hänen mukaansa kaventavat tuloeroja. Epäselvyys ei lisää luottamusta poliittiseen päätöksentekoon.

Lisätietoja: kansanedustaja Mika Lintilä, puhelin 050 511 3080