Markus Lohi: Suomesta vastuullisen kaivostoiminnan mallimaa

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Markus Lohi: Suomesta vastuullisen kaivostoiminnan mallimaa
16.10.2019 15:50
kaivoskuva.jpeg

Kansanedustaja Markus Lohen mukaan tavoitteena on kehittää Suomesta kestävän kaivostoiminnan mallimaa, jossa ympäristönäkökulmat ja eri elinkeinojen yhteensovittaminen hoidetaan entistä paremmin.

Kansanedustaja Markus Lohi toteaa, että tänään eduskunnan käsittelyyn saapuneen Kaivoslaki Nyt -kansalaisaloitteen taustalla on kymmenientuhansien suomalaisten oikeutettu huoli puhtaasta lähiympäristöstä ja luonnosta. Yhtä lailla oikeutetusti useat kantavat huolta myös eri elinkeinojen toimintamahdollisuuksista.

-Me emme tarvitse Suomeen yhtään sellaista kaivostoimintaa, joka pilaa luontomme tai sotkee vetemme. Puhdas, monimuotoinen luonto ja viihtyisä elinympäristö ovat rikkauksia ja arvoja, joita tulee vaalia myös kaivostoimialalla. Kaivoksilla on aina vaikutusta luontoon, mutta vastuullisessa kaivostoiminnassa nämä vaikutukset minimoidaan ja pidetään hallinnassa, Lohi toteaa.

Lohi pitää huomionarvoisena sitä, ettei uutta vuonna 2011 voimaan tullutta kaivoslakia ole vielä päästy soveltamaan yhteenkään toimivaan kaivokseen. Kokonaisuudistuksen sijaan voimavarat tulisikin Lohen mukaan suunnata erityisesti laissa huomattujen puutteiden täsmäkorjauksiin. Täsmäkorjauksissa on oleellista kiinnittää huomiota kaivoslain lisäksi kokonaisuutena kaikkeen kaivostoimintaa koskevaan lainsäädäntöön.

Lohi nosti kansalaisaloitekeskustelussa esille painokkaasti, että vakuus- ja ympäristövahinkovakuutus- järjestelmää tulee uudistaa. Pilaantumisuhka- ja vahinkotilanteiden lisäksi huomioon tulee Lohen mukaan ottaa myös mahdollisten konkurssitilanteiden jälkihoito.

-Veronmaksajan piikkiin ei yhdenkään jälkihoidon tulisi missään tilanteessa jäädä, Lohi paaluttaa.

Lohi pitää tärkeänä myös kaivoskuntien roolin vahvistamista kaivostoimintaan liittyvien lupien ja verotuksen osalta.

-Kaivosalalle tulisi huolellisen ennakkovalmistelun kautta suunnata erillinen kaivoksen sijaintikunnalle tuleva vero, joka perustuu esimerkiksi rikasteesta saatuun nettotuottoon. Lisäksi kunnille tulee taata ehdoton valta kaavoituksen kautta päättää, onko kaivostoiminta mahdollista kunnan alueella.

Ilmastonmuutoksen torjunta, liikenteen sähköistyminen sekä erilaiset energianvarastointiratkaisut lisäävät maailmanlaajuista kysyntää akkumineraaleille. Maailman akkuteollisuuden tarvitsemasta koboltista noin 40 % louhitaan nykyisin Kongon Demokraattisesta tasavallasta, jossa pahimmillaan louhostyötä tehdään lapsityövoimalla.

-Globaalin vastuumme kantamista on se, että emme laita päätä pensaaseen tälle ongelmalle, vaan kehitämme yhdessä Suomesta kestävän kaivostoiminnan mallimaan, jossa ympäristönäkökulmat ja eri elinkeinojen yhteensovittaminen hoidetaan nykyistäkin paremmin, Lohi sanoo.