Me kysyimme, te vastasitte: Arjen tärkeät ilmastoteot

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Me kysyimme, te vastasitte: Arjen tärkeät ilmastoteot
14.10.2019 9:57
kepuomenat.jpg

Kiitos kaikille teille yli 12 000 KoneAgriassa Jyväskylässä käyneelle. Keskustan osastolla kävi kolmen päivän aikana varsinainen kuhina. Tuntoja jakamassa ja kuulolla olivat puoluesihteerimme Riikka Pirkkalainen, europarlamentaarikko Mauri Pekkarinen sekä kansanedustaja Joonas Könttä.

Me kysyimme Keskustan osastolla kansalaisten omia, tärkeitä ilmastotekoja ja saimme teiltä peräti 208 vastausta. Kiitos kaikille vastanneille.

Arjen ilmastoteot liittyivät selkeästi energiankäyttöön, kierrättämiseen, vastuulliseen kuluttamiseen ja liikenteestä johtuvien päästöjen vähentämisen. Myös metsänhoidon ja nurmiviljelyn merkitystä korostettiin.

Energiamuodoista suosituimmat olivat maalämpö ja aurinkoenergian parempi hyödyntäminen esimerkiksi kesäasunnoilla. Arjen pieni vinkki oli kiinnittää huomiota siihen, millaista puuta polttaa. Kuiva puu saastuttaa ja luovuttaa pienhiukkasia ilmaan vähemmän kuin märkä puu. Myös energiansäästö on tärkeää. Eräs vastaaja kertoi huolehtivansa siitä, että ei jätä valoja päälle kouluun lähtiessään.

Vastauksissa näkyi hyvin keskustalainen periaate luonnon kestävästä hyödyntämisestä. Metsän uudistaminen ja taimikonhoito on tärkeää. Jos hakkaat, istutat uutta tilalle. Eräs vastaaja kertoi istuttavansa vuosittain keskimäärin 2000-6000 kuusentaimea. Myös tarpeettomat pellot toivottiin vastauksissa heinälle tai metsälle. Rehuhävikkiä tulee myös vähentää ja nurmiviljelyä lisätä.

Kierrättäminen tuntui olevan vastaajille itsestäänselvyys. Kaupunkeihin ja lähiöihin toivottiin lisää yhteiskompostoreita biojäteastioiden sijaan. Samoin muoviroskan keräyspaikkoja. Roskien kerääminen ja teiden reunojen pitäminen siistinä on pienen vaivan arvoista, mutta tuottaa kaikille suuren ilon.

Vastuullinen kuluttaminen mainittiin kyselyssä useasti. Eräs vastaaja pohdiskeli, että jokaisen suomalaisen tulisi miettiä omaa elämäntapaansa. Voisiko omaa elintasoa laskea? Moni vastaaja kirjoitti, että on luopunut lentoliikenteestä ja jopa ulkomaanmatkoista kokonaan tai sallii itselleen vain yhden etelänloman kymmenessä vuodessa.

Liikenteenpäästöt olivat vastaajille yhteinen huoli. Moni kertoi luopuneensa henkilöautosta tai siirtyneensä biokaasuautoon, pienipäästöisempään dieseliin, hybridiin, biodieseliin, polkupyörään, sauvakävelyyn ja raideliikenteeseen. Yksi vastaaja kertoi, että on vähentänyt viikottaisia kauppa- ja muita asiointeja henkilöautolla vain  kahteen kertaan. Moni kertoi kulkevansa työmatkat kävellen tai pyörällä. Eräs vastaaja on luopunut omasta henkilöautosta, mutta ostanut lapsilleen biokaasuauton, jota lainaa sitten omiin tarpeisiinsa.

Ilmastoystävällinen kuluttaminen koettiin jokamiehen oikeudeksi ja velvollisuudeksi. Ruoan voi eineksien sijaan valmistaa itse lähellä tuotetuista ja kotimaisista raaka-aineista. Suomalaisen maidon ja lihan syönti on ilmastoteko ulkomailta tuotujen raaka-aineiden tai elintarvikkeiden sijaan. Ruokaa voi myös valmistaa juuri sen määrän, kuin jaksaa syödä tai pakastaa. Eräs vastaaja kertoi pilke silmäkulmassa vähentävänsä ruokahävikkiä jopa niin, että nuolee ruokalautasen lopuksi, jos kukaan ei ole näkemässä. Kaikessa kuluttamisessa kannattaa vastanneiden mukaan pyrkiä suosimaan suomalaisia tuotteita.

Ilmastoteot lähtevät arjesta, kuten tämäkin kysely jälleen osoitti. Arvoimme vastanneiden kesken kolme palkintoa. Eduskuntaretken 5.11.2019 eduskuntaan voitti Jukka Hölttä Pertunmaalta ja kirjapaketit menevät Lauri Vehniäiselle Jyväskylään ja Laura Levomäelle Loimaalle. Onnea voittaneille!

Otamme myös yhteyttä lähiaikoina kaikkiin, jotka yhteydenottoa ovat kyselylomakkeessa toivoneet.