Oikoradan Z-junia tarvitaan!

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uusimaa / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Oikoradan Z-junia tarvitaan!
22.9.2010 13:58

KANNANOTTO 17.9.2010

(julkaistavissa heti)

Keskustan Uudenmaan piirin työvaliokunta:

Oikoradan Z-junia tarvitaan!

Kaavailut Helsinki-Lahti oikoradan Z-paikallisjunien vähentämisestä ovat todella lyhytnäköisiä. Kehityksen pitäisi kulkea tasan päinvastaiseen suuntaan – lisävuoroille olisi tarvetta, varsinkin ruuhka-aikaan. Z-junat ovat jo nyt osoittaneet tarpeellisuutensa, ja ne ovat löytäneet koko ajan uusia käyttäjiä.

Viime vuonna pääkaupunkiseudun ja Lahden välisiä junia käytti peräti jo 800 000 matkustajaa, ja käyttäjämäärät ovat olleet edelleen nousussa. Junayhteys on osoittautunut todella tärkeäksi ja hyödylliseksi. Leikkaukset oikoradan junavuoroihin johtaisivat tukkoisen pääradan täyttymiseen entisestään ja henkilöautoliikenteen lisääntymiseen. Tämä ei voi olla hyvä kehityssuunta.

Esillä olleet jopa 30-40 % supistukset täytyy ehdottomasti torjua. Vuorojen vähennys olisi onneton ratkaisu Lahden, Mäntsälän, Haarajoen ja Keravan asemien käyttäjille. Nyt tarvitaan vahvaa poliittista tahtoa, jotta Z-junien kulkuyhteydet turvataan. Keskustan Uudenmaan piirin työvaliokunta edellyttää, että liikenneministeriö, VR ja HSL etsivät yhteistyössä pikaisesti ratkaisun junavuorojen pelastamiseksi.

Lisätietoja:      piirin pj Antti Kaikkonen, puh. 050 511 3160