Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Paloniemi: Hallituksen suurkuntalinja kaatumassa mahdottomuuteensa – muualla ministerit olisivat jo eronneet
29.9.2013 0:00

Kokoomuksen hallinto- ja kuntaministeri Henna Virkkunen näyttää esittävän omaishoidontuen siirtoa Kelalle. Virkkunen tukee siis Keskustan esitystä.

Keskustan kansanedustaja Aila Paloniemi:

Kysymys kuuluu, miksi hän ei tee mitään? Vaalikautta on kulunut jo yli kaksi vuotta ja tämä asia on edelleen rempallaan.

Löysien ja katteettomien puheiden sijaan Virkkusen kannattaisi keskittyä oman ministerinsalkkunsa hoitamiseen. Kuluneen vaalikauden tulokset eivät kauniisti sanottuna vakuuta.

Samaan aikaan kun Virkkunen ja SDP:n peruspalveluministeri Susanna Huovinen kuin yhdestä suusta sanovat vievänsä hallituksen kunta- ja sote-uudistukset maaliin, yhä useampi kunta ilmoittaa, että ne eivät tee hallituksen vaatimia kuntaliitoksia.

Kunnat eivät alistu hallituksen linjaan. Kunnissa ymmärretään, että sinipunahallituksen suurkunnilla ja sosiaali- terveyspalvelujen isäntäkuntamallilla ei palveluja pelasteta eikä saada aikaan luvattuja tuntuvia säästöjä. Hallituksen linja johtaa juuri päinvastaiseen tilanteeseen: palvelut keskittyvät ja menot kasvavat.

Sinipunahallituksen suur- ja isäntäkuntalinja on kaatumassa omaan mahdottomuuteensa. Muussa länsimaassa ministerit olisivat jo vetäneet tilanteesta johtopäätökset ja eronneet.

Virkkusta, Huovista ja hallitusta kohtaan tunnettua luottamuspulaa kuvaa se, että Virkkusen ja Huovisen oma kotimaakunta, Keski-Suomi, on sanonut ei hallituksen linjalle.

Liian vähälle huomiolle on jäänyt se, että hallituksen linja tarkoittaa kymmenien- ja jopa satojentuhansien työntekijöiden siirtoa suurten keskuskaupunkien palvelukseen. Siis niiden keskuskaupunkien, jotka ovat kuntatalouden murheenkryynejä ja jotka nyt ilmoittavat massiivista leikkauksista ja irtisanomisista.

Missä todellisuudessa sinipunarouvat Virkkunen ja Huovinen sekä muu hallitus oikein elävät?

Lisätietoja: kansanedustaja Aila Paloniemi, puhelin 050 511 3067