Paloniemi: Kotihoidontukiäänestyksessä poikkeuksellisen paljon pelkureita

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Paloniemi: Kotihoidontukiäänestyksessä poikkeuksellisen paljon pelkureita
27.9.2013 0:00

Hallituspuolueiden kansanedustajat antoivat vihreän napin painamisella tukensa kotihoidontuen leikkaamiselle eduskunnan välikysymysäänestyksessä perjantaina.

Keskustan kansanedustaja Aila Paloniemi:

Tämän asian he löytävät edestään. Tästä eteenpäin on turha selitellä yhtään mitään.

Silmiinpistävää oli, että poikkeuksellisen monen hallituspuolueen kansanedustajan paikka oli äänestyksessä tyhjänä.

Pääministeripuolue Kokoomuksen eduskuntaryhmän puheenjohtaja Petteri Orpo oli poissa. Välikysymyskeskustelussa keskiviikkona huomattavaa metakkaa pitänyt SDP:n kansanedustaja Tarja Filatov oli poissa. Kotihoidontuen leikkausta tv:n iltauutisia myöten vastustanut hallituspuolue Vasemmistoliiton kansanedustaja Anna Kontula oli poissa. Usea ministeri oli poissa, jopa leikkauksesta vastaava peruspalveluministeri Susanna Huovinen. Uskomatonta, jopa härskiä.

Kotihoidontuen leikkauksesta päätettiin vähemmistön, 89 hallituspuolueen kansanedustajan äänillä.

Tämä kaikki kertoo siitä, kuinka paljon Kataisen hallitus kotihoidontukea arvostaa. Samalla se osoittaa, kuinka paljon pelkuruutta hallituspuolueiden riveissä on. Kovaa kyllä puhutaan, mutta kun tosipaikka eli äänestys tulee, luikitaan karkuun.

Kristillisdemokraattien puheenjohtaja Päivi Räsänen painoi vihreää. Se oli perheiden tukemisesta puhuneelta Räsäseltä harvinaisen yksiselitteinen arvovalinta. Kehotan kaikkia Kristillisdemokraatteja tukeneita muistamaan tämän tällin, jonka Räsänen antoi nyt suomalaisille perheille.

Perästä kuuluu.

Lisätietoja: kansanedustaja Aila Paloniemi, puhelin 050 511 3067