Pekkarinen, Pirttilahti ja Kaikkonen: Dramaattisia muutoksia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Pekkarinen, Pirttilahti ja Kaikkonen: Dramaattisia muutoksia
24.9.2013 0:00

Eduskunnan talousvaliokunnan keskustalaiset jäsenet, kansanedustajat Mauri Pekkarinen, Arto Pirttilahti ja Antti Kaikkonen uusista työllisyysluvuista:

Tuoreen työvoimatutkimuksen työllisyysluvut pysäyttävät. Työllisiä on nyt kokonaisuudessaan 40 000 vähemmän kuin vuotta aiemmin. Kuva muuttuu vielä dramaattisemmaksi, kun tilannetta katsoo tarkemmin työnantajasektoreittain.

Kataisen hallituksen puhuessa ympäripyöreitä siitä kuinka julkisen sektorin toimintaa pitää tehostaa, ovat kunnat samaan aikaan palkanneet 11 000 ja valtio puolestaan 10 000 uutta työntekijää vuoden aikana. Sen sijaan yksityiseltä sektorilta on kadonnut vuoden kuluessa huimat lähes 60 000 työpaikkaa. Jokainen oivaltaa, mihin tällainen yhtälö johtaa, ellei suuntaa saada nopeasti muutettua.

Työttömyystilastot paljastavat hallituksen näkyvästi mainostaman kärkihankkeen, nuorisotakuun, täydellisen mahalaskun. Vaikka nuorisotakuu on ollut voimassa vuoden alusta saakka, on nuorten työttömien määrä rajussa kasvussa. Työpaikkaa vailla olevien alle 25-vuotiaiden määrä on kasvanut vuodessa 7400. Heitä on nyt kokonaisuudessaan lähes 40 000. Nuorille annetut lupaukset on karkealla tavalla petetty. Markkinamiesten puheet eivät nuoria auta. He tarvitsisivat työ- ja opiskelupaikkoja.

Vähintään vuoden työttömänä olleita pitkäaikaistyöttömiä on nyt noin 14 000 enemmän kuin vuosi takaperin. Ellei hallitus löydä nopeasti keinoja pitkäaikaistyöttömien työllistämiseksi, on todellinen vaara, että Suomeen syntyy uusi syrjäytyneiden luokka. Työttömyyden pitkittyminen voi tarkoittaa, että moni tunnollinen ja ahkera työntekijä on olosuhteiden seurauksena joutumassa pysyvästi työmarkkinoiden ulkopuolelle.

Irtisanomisilmoitusten ja yt-uutisten virta on päivittäistä. STX ja Metso ovat tuoreita esimerkkejä siitä kuinka teollisuustyöpaikkojen häviäminen on kiihtymässä. Nyt taloustilanteen alakulo on kuitenkin heijastunut myös palvelualoille. Ostovoiman nakertuminen tarkoittaa sitä, että erityisesti kaupanalan ja muiden palvelualojen työntekijät joutuvat nyt pelkäämään jakavansa Tiimarissa työskennelleiden kohtalon.

Työttömiä työnhakijoita on lähes 300 000. Kun mukaan otetaan erilaisissa aktivointitoimenpiteissä olevat yli 100 000 suomalaista ja noin 15 000 työkyvyttömyyseläkeläistä, on laaja työttömyys jo yli 400 000. Työttömyys koskettaa jo tavalla tai toiselle merkittävää osaa suomalaisista kotitalouksista. Hallituksen uudistusresepti, kotiäitien karkottaminen kotihoidontuelta työnhakuun, on totaalisen väärä keino työllisyyden parantamiseen.

Keskusta on esittänyt lukuisia ratkaisuja uusien työpaikkojen luomiseksi. Uudet työpaikat syntyvät pieniin ja keskisuuriin yrityksiin. Silti hallitus on laittanut kaikki korttinsa lähinnä suuryrityksiä hyödyttävän yhteisöveron alentamiseen. Vastaavanlainen verohuojennus tarvittaisiin myös mikroyrityksille sekä pk-yrityksille. Keskustan esittämä miljardiluokan kasvurahasto loisi vauhtia kasvunälkäisiin yrityksiin ja ensimmäisen työntekijän palkkatuki rohkaisisi yrittäjiä ottamaan itselleen työntekijän. Nuorille puolestaan pitäisi luoda suora väylä työelämään uudistamalla oppisopimuskoulutusta.

Lisätietoja: talousvaliokunnan puheenjohtaja, kansanedustaja Mauri Pekkarinen, puhelin 050 511 3097

Talousvaliokunnan keskustaryhmä

Mauri Pekkarinen