Piiri nimesi kansanedustajaehdokkaita ja valitsi uuden piirijohdon

Keskusta K-S metso vihreä sivun yläkuva.jpg
Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Piiri nimesi kansanedustajaehdokkaita ja valitsi uuden piirijohdon
30.10.2010 19:22

Keskustan Keski-Suomen piiri ry:n sääntömääräinen syyskokous pidettiin Pohjoislahden nuorisoseurantalo Männistöllä, Keuruulla lauantaina 30.10.2010. Virallisia kokousedustajia oli paikalla 47 ja yleisöä kaikkiaan vajaa sata henkilöä.

Piirin syyskokous nimesi seuraavat henkilöt ehdokkaiksi kevään 2011 eduskuntavaaleihin:
Apulaisrehtori, KM Tuulia Ikkelä-Koski Jyväskylästä; osastonhoitaja, TtM Sari Järvinen Joutsasta; opiskelija Anssi Kekkonen Viitasaarelta; maaseutuyrittäjä, agrologi (AMK) Hannele Mäntyjärvi Jyväskylästä sekä koulutussuunnittelija, FM Pirjo Vuorenpää Laukaasta.

Keskustalla on tällä hetkellä Keski-Suomessa yhteensä 13 ehdokasta. Keskusta asettaa eduskuntavaaleihin täyden listan eli 14 ehdokasta syksyn 2010 aikana. Näistä vähintään puolet on naisia.

Kokouksessa piiri uudisti sääntöjään ja valitsi uuden tasa-arvosäännön mukaisen piirihallituksen.

Piirin puheenjohtajaksi valittiin yksimielisesti fysioterapeutti Leila Lindell Äänekoskelta ja varapuheenjohtajiksi äänestyksen jälkeen opiskelija Petri Honkonen Saarijärveltä (36 ääntä) ja kiinteistöpäällikkö Osmo Kääriäinen Jyväskylästä (20 ääntä). Varapuheenjohtajiksi ehdolla olivat myös Marita Jokinen Muuramesta (15 ääntä) ja Jouko Salonen Konnevedeltä (7 ääntä).

Piirihallitukseen valittiin puheenjohtajiston lisäksi 16 jäsentä seutukunnittain seuraavasti:
Jyväskylän seutukunnan alueelta: Tiina Mennala ja Joonas Könttä Jyväskylästä, Päivi Kvist Muuramesta, Jari Koskenranta Petäjävedeltä, Veikko Manninen Hankasalmelta, Sakari Ainali Toivakasta sekä Pirjo Vuorenpää Laukaasta; Jämsän seutukunnan alueelta Mika Kyrö Jämsästä ja Arja Korvenranta Kuhmoisista; Joutsan seutukunnan alueelta Kalevi Fredin Joutsasta; Keuruun seutukunnan alueelta Hanneli Kivelä Keuruulta; Äänekosken seutukunnan alueelta Jouko Salonen Konnevedeltä sekä Saarijärven-Viitasaaren seutukunnan alueelta Tuija Tuikkanen Viitasaarelta, Teijo Peltonen Karstulasta, Aira Hakkarainen Kivijärveltä sekä Markku Kananen Pihtiputaalta. Piirihallituksen sihteerinä toimii piirin toiminnanjohtaja Pauliina Maukonen-Kärkkäinen.

Puolueen tervehdyksen Keski-Suomeen toi puolueen varapuheenjohtaja, kansanedustaja Timo Kaunisto.

Piiri piti kokouksessa välttämättömänä, että Jyväskylän ja Haapamäen väliset junavuorot säilytetään nykyisellään. Junayhteydet ovat erityisen tärkeät Jyväskylästä Seinäjoelle ja Vaasaan suuntautuvan liikenteen turvaamiseksi. Piirikokous oli myös huolestunut puolustusvoimien suunnitelmista varuskuntien vähentämiseksi. Keskustan Keski-Suomen piiri pitää tärkeänä Keuruun pioneerirykmentin säilyttämistä myös jatkossa.

Piirin syyskokous yhtyi Muuramen paikallisyhdistyksen tekemään aloitteeseen, jossa esitetään, että perhepäivä- ja ryhmäperhepäivähoidossa käytettävä yksityisen hoidon tuen palveluraha tulee ottaa käyttöön mahdollisemman pikaisesti Keski-Suomen kunnissa.

Kokous otti kantaa kolmeen ajankohtaiseen asiaan:

Uuden postilain tulee turvata myös haja-asutusalueiden ja ikääntyvien postipalvelut

Keskustan Keski-Suomen piiri edellyttää, että uudessa postilaissa huomioidaan myös haja-asutusalueiden ja ikääntyvien postipalvelut. Eduskunta on käsitellyt uutta postilakia kuluneella viikolla. Keskustelu postilain ympärillä on keskittynyt lähinnä kilpailun avaamiseen ja postinkulun muutoksiin.

Postin toimipaikkoja tulee olla Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä kohtuullisen matkan päässä vakituisesta asunnosta. Kohtuullinen matka ei saa tarkoittaa kohtuutonta kymmenien kilometrien matkaa postipalveluihin. Vanha laki on edellyttänyt postin toimipisteen sijoittamista jokaiseen kuntaan. Tilannetta ei saa heikentää uuden lain myötä.

Keskustan Keski-Suomen piiri edellyttää myös, että yli 75-vuotiailla on mahdollisuus postin kotikantoon. Ikärajaa ei tule nostaa 80-vuoteen.

Suomalaisilla on oikeus toimiviin tietoliikenneyhteyksiin

Keskustan Keski-Suomen piiri ry edellyttää, että Laajakaista kaikille - hanke tule toteuttaa tavoitteensa mukaisesti. Tällä hetkellä valtion tukemalla alueella kuntia velvoitetaan antamaan takaus verkon rakentajalle, jolloin kuntien kokonaisvastuu hankkeen toteutumisessa tulee liian kalliiksi. Puhutaan jopa miljoonien takausvastuista. Vaarana on, että hanke jää toteutumatta.

Toimiva, riittävän nopea laajakaista on edellytys yritystoiminnalle myös maakuntamme reuna-alueella. Palveluiden siirtyminen verkkoon velvoittaa, että myös yksityisillä ihmisillä on toimivat ja riittävän nopeat yhteydet.

Asialla on kiire, sillä ADSL-kuparit häviävät elo-marraskuuhun 2011 mennessä ja Digitan @450 verkko loppuu myös.

Vain äänestämällä voit vaikuttaa seurakunnassasi

Keski-Suomen keskustan mielestä paras ja ainoa tapa vaikuttaa oman seurakunnan toimintaan tulevaisuudessa, on äänestää marraskuussa pidettävissä seurakuntavaaleissa. Vaaleissa voivat äänestää nyt kaikki 16 vuotta täyttäneet evankelis-luterilaisen kirkon jäsenet.

Kirkolla ja seurakuntien toiminnalla on ollut tärkeä merkitys suomalaisen yhteiskunnan rakentamisessa. Kirkko ei ole ainoastaan vastannut hengellisestä kasvatuksesta ja ohjauksesta, vaan se on ollut keskeinen toimija myös ylisukupolvisen yhteisöllisyyden luomisessa, syrjäytymisen ehkäisyssä ja heikompiosaisten auttamisessa.

Keskustan mielestä elinvoimaisella kirkolla on yhä tärkeä tehtävä ajassamme. Politiikka ja uskonto tulee kuitenkin pitää erillään. Politiikkaa tarvitsemme turvaamaan yhdenvertaisen lainsäädännön kaikille emmekä päättämään kirkon sisäisistä opeista. Seurakuntien toimintaa taas tarvitsemme kasvaaksemme suvaitsevaisuuteen ja lähimmäisten kunnioittamiseen. Kirkko ja seurakunnat tekevät tärkeää työtä meidän kaikkien suomalaisten eteen.