Piirihallituksen kannanotto

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Piirihallituksen kannanotto
23.9.2011 11:22

Kuntauudistus vaatii pakottamista

Keskustan piirihallitus on kiinnostunut kuulemaan kuntaministeri Virkkuselta mitkä kunnat Kokoomuksen ja SDP:n johtama hallitus haluaa Varsinais-Suomessa lopettaa ja miksi mahdollisesti muodostettavat työssäkäyntialueeseen perustuvat jättikunnat olisivat nykyistä kuntamallia parempi ratkaisu.

Suuri kuntakokohan ei takaa tehokkuutta. Tilastot osoittavat kuntien toimintakuluilla mitattuna päinvastoin, että yli 100 000 asukkaan kunnissa kustannukset ovat suurimmat. Keskustan piirihallitus ei hyväksy suunniteltua 18 kunnan Suur-Turkua, sillä työssäkäyntialue ei ole kestävä peruste kuntarakenteeksi.

Piirihallitus vaatii nyt jo tehdyille yhteistyösopimuksille ja tuoreille kuntaliitoksille hengähdystaukoa, sillä kuntien työntekijät tarvitsevat työrauhaa lähipalveluiden turvaamiseksi. Palvelut on turvattava lähellä kuntalaista tehtävin päätöksin, ei viemällä niitä suurkuntien kabinetteihin.

Keskustan piirihallitus haluaa myös kuulla SDP:n ja Kokoomuksen piirihallitusten kannan kuntien lopettamislistasta. Vahva kansalaismielipide kun lienee murrettavissa vain pakkoliitoksilla, näillä perusteilla kuntauudistus on räikeästi ylimitoitettu.