Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Piirihallitus: Turkuun ekologiset superbussit – edellytyksenä hajautettu biokaasun tuotanto
17.2.2016 12:09
Niitty2.jpg

Varsinais-Suomen Keskustan piirihallitus haluaa Turkuun biokaasubusseja turkulaiselle veronmaksajalle kalliin raitiovaunuliikenteen sijaan. Hajautettu biokaasun tuotanto on edellytys ekologiselle kaupunkiliikenteelle.

Varsinais-Suomen Keskustan piirihallitus:

Turkuun ekologiset superbussit – edellytyksenä hajautettu biokaasun tuotanto

Varsinais-Suomen Keskustan piirihallitus haluaa Turkuun biokaasubusseja turkulaiselle veronmaksajalle kalliin raitiovaunuliikenteen sijaan. Nykyteknologialla saadaan ekologisempia ja edullisempia ratkaisuja kuin vanha sähköllä toimiva raitiovaunuliikenne.

Hajautettu biokaasun tuotanto on edellytys ekologiselle kaupunkiliikenteelle. Maakuntaan täytyy luoda edellytykset biokaasun tuotannolle. Esimerkiksi peltojen suojavyöhykealueella voitaisiin tuottaa energiaa, jolloin ruoantuotantoon tarkoitettua peltopinta-alaa ei tarvitsisi uhrata energian tuotantoon.

Yhdistetyt lämmön- ja sähköntuotantolaitokset parantavat maakunnan huoltovarmuutta, ja vähentävät riippuvuuttamme ulkomaisesta energiasta. Hajautettu biokaasun tuotanto parantaa jätehuoltoa, ravinteiden kierrätystä ja alueellista elinkeinopolitiikkaa. Nurmibiokaasun tuotannon sivutuotteena jäljelle jäävät ravinteet ovat ihanteellista lannoitetta pelloille, jolloin pääsemme lähemmäs suljettua kiertoa ja vähennämme arvokkaiden vesistöjemme kuormitusta.

Piirihallituksen näkemys on, että maakuntamme on tartuttava rohkeasti tulevaisuuden kasvualoihin ja otettava tavoitteekseen Varsinais-Suomen energiatuotannon viherryttämisen ja hiilen tupruttamisen lopettamisen. Kaupunkiliikenteen ratkaisuilla voidaan vaikuttaa merkittävästi ympäristöystävällisten teknologioiden käyttöönoton nopeutumiseen.

Lisätietoja:

Jani Kurvinen, puheenjohtaja, Varsinais-Suomen keskusta