Pirkkalainen: Keskustaa ja Keskustan viestiä tarvitaan!

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutiset ja Keskusta-TV / Uutiset / Pirkkalainen: Keskustaa ja Keskustan viestiä tarvitaan!
23.11.2019 10:55
_JJE3720.jpg

Puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen muistutti Kalajoella puoluevaltuustoyleisöä siitä, että jokainen keskustalainen voi tehdä asioita pikkuisen paremmin ja siinä on tulevaisuuden siemen.

Puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen Kalajoen puoluevaltuusto 23.11.2019

Arvoisa puheenjohtaja, hyvä puoluevaltuusto,

Ilo nähdä teitä kaikkia taas! Tällä kertaa nähdään ja kokoustetaan täällä meren äärellä, Keski- ja Pohjois-Pohjanmaan rajalla lähes tulkoon.

Tänä viikonloppuna on tarkoitus sääntömääräisten asioiden lisäksi syventyä puolueen uudistusohjelmaan ja luotsata kuntavaaleihin valmistautumista taas pykälän eteenpäin. Käyn lyhyesti läpi näitä kaikkia teemoja tässä puheenvuorossani.

Minusta meillä on nyt puolueessa oiva hetki pohtia, miksi ihmiset ylipäätään ovat mukana politiikassa. Vastaus tietysti on, että vaikuttamisen takia. Näitä vaikuttamisen paikkoja meidän pitää nyt pystyä avaamaan toisillemme ja myös Keskustasta ulospäin.

Ohjelmatyö ja erilaiset aatteelliset keskustelut ovat meille tärkeitä. Viime talven ohjelmatyön rutistus oli hurja, mutta uusi ohjelmatyö on jo aloitettu. Puoluehallitus nimesi eilen jäsenet talous-, ulko- ja turvallisuuspoliittiseen sekä kunta- ja aluetyöryhmään. Lisäksi uudistusohjelmatyö, jonka laitoimme kevään puoluevaltuustossa liikkeelle, on nyt jo hyvässä vauhdissa.

Usein sanotaan, että matka on jopa perille saapumista merkityksellisempää. Näin se on erityisesti ohjelmatyössämme ja aatteellisissa keskusteluissamme. Kun osallistetaan ja osallistutaan, puhutaan ja vaikutetaan ja uskalletaan käydä vaikeistakin aiheista keskustelua puolueen sisällä, se kasvattaa meitä ymmärtämään toisiamme ja löytämään yhdessä suunnan tulevaisuuteen. Tästä tuo ohjelmatyöprosessi on ollut oiva esimerkki. Piirikierroksen työpajoissa on syvälle menevienkin keskusteluiden jälkeen huomattu, että ”kyllä, samassa puolueessa selvästi ja ihan tositarkoituksella ollaan”.

Tuon uudistusohjelmatyön aikanahan me kirkastamme Keskustan olemassaolon tarkoituksen, vuoteen 2030 yltävän vision ja sovimme 2020-luvulle vievistä toimintatavoista. Työ valmistuu Vantaalla, ensi kesän puoluekokouksessa. Tammikuun loppuun asti kestävän piirikierroksen jälkeen tulee toinen, paikallisempi kierros, johon toivottavasti mahdollisimman moni keskustalainen ottaa osaa. Toivon, että te puoluevaltuutetut otatte tässä aktiivisen roolin. Viedään määrätietoisesti keskustelu Keskustan syvimmästä ideasta kentälle ja keskustelaisten keskuuteen.

Hyvät ystävät,

Puheenjohtaja-Katrin johdolla on ryhdytty kehittämään osallistumisen mahdollisuuksia puolueen työhön ihan ropsakkaasti. Hän mainitsi omassa puheessaan viikon kysymyksen, huomenna pääsette osallistumaan perinteiseen aamuseminaariin aivan uudella tavalla. Perinteisen toimintamme rinnalle on ensi vuoden aikana tulossa entistä enemmän sähköisiä osallistumisen muotoja.

Lisäksi ensi vuodelle on tulossa tuhti kattaus koulutusta, kuten toimintasuunnitelmaa lukiessanne varmasti jo huomasittekin. Painopiste on vaali- ja järjestökoulutuksessa, politiikka- ja toimintapäivät järjestetään 8.2. ja niiden markkinointi alkaa muuten tänä viikonloppuna! Ehdokashankinnan koulutus on tulossa keväällä ja myös vaikuttamiskoulutus kevään aikana. Kolmas versio vaikuttajakiihdyttämöstä starttaa ensi syksynä. Syksyllä on tulossa myös jäsenhankintakoulutus ja silloin aloitamme myös kuntavaalikoulutukset.

Muutama sana vielä tuosta kuntavaaleihin valmistautumisesta. Varsinaisesti asiaa käsittelee ohjelmavaliokunta tänä viikonloppuna täällä puoluevaltuustossa.

Ensinnäkin olemme aloittaneet suunnitelmallisen valmistautumistyön kohti kuntavaaleja jo hyvissä ajoin. Kaikista tärkeintä tässä vaiheessa on paikallisen näkyvyyden nostaminen ja ehdokashankinnan aloittaminen. Tämän osalta olemme linjanneet tavoitteeksi, että loppuvuoden aikana käydään läpi istuvat valtuutetut ja viime kerralla ehdolla olleet. Ja ilman muuta on selvää, että koko tämä Sali on uudenvuoden juhliin mennessä kirjoittanut oman ehdokassitoumuksensa alle. Ihan vakavastikin: me yhdessä olemme se porukka, jonka pitää näyttää esimerkkiä muulle keskustaväelle.

Keskusta on ennen muuta kuntapuolue. Olemme vahvoja paikallisesti. Meillä oli viime vaaleissa ylivoimaisesti eniten ehdokkaita ja valtuutettuja meillä on 2800 ympäri Suomen. Tavoitteet kuntavaaleihin on myös asetettu realistisesti. Emme tavoittele täysiä listoja vaan sitä, että jokaisessa kunnassa olisi yksi ehdokas enemmän kuin viimeksi. Me tiedämme, että olemme kovan tason tekijöitä. Enää tarvitsee tehdä vain lite bättre, pikkuisen paremmin kuin ennen. Ei tavoitella tähtiä taivaalta, vaan tehdään jokainen pieneltä osaltamme aiempaa paremmin.

Mutta hyvät ystävät,

Sitten se ensi vuoden talous. Viime keväänä päätimme Riihimäen puoluevaltuustossa puolueen talouden sopeuttamisesta kevään vaalitappion jälkeen. Tiedämme kaikki talouden karmaisevan tilanteen, olemme yhdessä sen totuuden edessä, että sopeutukset lasketaan koko keskustaperheen osalta miljoonissa euroissa, ensi vuoden pudotus on 2,6 miljoonaa euroa suhteessa siihen tukipottiin, jonka vielä viime vuonna saimme.

Säästöt ovat kohdistuneet kaikille toiminnan tasoille ja kaikille tahoille, joita puoluetuki koskettaa. Naisjärjestö ja Suomenmaa saivat osansa leikkauksista, monessa piirissä toiminnanjohtajat ovat olleet lomautettuina ja puoluetoimisto on henkilöstömäärältään varmastikin historiallisen pieni, pelkästään puoluetoimiston henkilöstökuluja on leikattu noin 30 % viime vuoteen verrattuna. Piireissäkin ensi vuonna on edessä vielä lomautuksia ja talouden tiukennuksia. Työntekijöiden panosta on siis tarjolla vähemmän kuin aiemmin. Se korostaa teidän luottamushenkilöiden vastuuta. Kansanliikkeelle se toki onkin toiminnan perusluonne – vapaaehtoistyöhönhän kansanliike nojaa.

Nyt, kun talous on tiukoilla, meidän kaikkien keskinäisen yhteishengen ja yhteistyön merkitys korostuu. Jokaisen järjestötason toiminta puolueen viestin viemiseksi ja uusien kannattajien ja toimijoiden mukaan saamiseksi korostuu. Puolueen viestiä ei vie vain puoluejohto tai ministeriryhmä, vaan tehokkaimmin se menee paikallisesti henkilöltä toiselle.