Puumala: Milloin Katainen ottaa vastuun Suomen tilanteesta?

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Puumala: Milloin Katainen ottaa vastuun Suomen tilanteesta?
20.9.2013 0:00
Tuomo_Puumala_i.jpg

Eduskunnassa tällä viikolla käyty budjettikeskustelu osoitti, että pääministeri Jyrki Katainen jatkaa itsensä ulkoistamista Suomen vakavasta tilanteesta.

Keskustan eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja, kansanedustaja Tuomo Puumala:

Meillä on satojatuhansia työttömiä. Pelkästään keskiviikkona Suomesta hävisi noin 1300 työpaikkaa. Monessa suomalaisessa kodissa on aito hätä toimeentulosta ja tulevaisuudesta.

Mitä tekee pääministeri? Eduskunnan keskustelussa hän esiintyi taas politiikan esasaarisena, ikään kuin ulkopuolisena tarkkailijana, luennoiden kansanedustajille muutosvoimista.

Kun Keskusta kysyi eduskunnan kyselytunnilla, mitä hallitus aikoo tehdä suomalaisten työpaikkojen turvaamiseksi ja mikä pääministerin viesti on potkut saaneille suomalaisille, vastaukseksi tuli vain lämmintä kättä. Yhtään ainoata ratkaisua Katainen ei kyennyt esittämään siihen, miten työllisyyttä parannetaan tässä ja nyt.

Pääministeri hallituksineen kantaa poliittisen vastuun Suomen tilanteesta. Kataisen hallituksella on ollut yli kaksi vuotta aikaa tehdä ratkaisuja Suomen suunnan muuttamiseksi, mutta niitä ei ole tullut. Talous on syöksynyt ja työttömyys räjähtänyt käsiin.

On ollut hämmentävää seurata, miten ministerit ja hallituspuolueiden kansanedustajat ovat taputelleet toisiaan olalle hallituksen rakennepaketista. Ikään kuin jotain historiallista olisi tehty.

Todellisuudessa suurin osa asioista leijuu kuukausia ilmassa tai on sysätty kuntien, työmarkkinajärjestöjen ja seuraavan hallituksen syliin. Päätökset, jotka tiedetään, kuten kotihoidontuen leikkaus ja kuntien pakkoliitokset, ovat yksinkertaisesti järjettömiä. Niillä ei ole myöskään mitään tekemistä Suomen talouden kuntoon laittamisen kanssa.

Pääministeri esiintyy huomenna lauantaina TV1:n Ykkösaamussa. Toivon hänen vihdoin ottavan vastuun tästä suosta, jossa olemme ja kertovan, miten siitä nousemme.

Lisätietoja: eduskuntaryhmän varapuheenjohtaja Tuomo Puumala, puhelin 050 512 1891