Riikka Pirkkalainen Keskustan Vihreä Vappu –tapahtumissa

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Riikka Pirkkalainen Keskustan Vihreä Vappu –tapahtumissa
1.5.2019 12:00
Pirkkalainen-Riikka-helmikuu-2019-1-uutiskuva.jpg

Toivon, etteivät Keskustalle tärkeät politiikanalat jää kokonaan vaille puolenpitäjää seuraavassa hallituksessa. Tällä viikolla puolueet ovat vastanneet hallitustunnustelijan kysymyksiin eikä yksikään muu puolue nostanut kynnyskysymyksiinsä koko Suomen puolustamista.

Keskustan puoluesihteeri Riikka Pirkkalainen Keskustan Vihreä Vappu –tapahtumissa Siilinjärvellä ja Iisalmessa

Hyvä vappujuhlaväki,

Kiitos mahdollisuudesta tulla puhumaan tänne! Puoluesihteerinä työmaa on koko Suomi, on todella mukavaa olla näin kevään korvalla täällä kotipuolessa.

Oulun seutuvilla ilmestyvä sanomalehti Kaleva pyysi minua viime sunnuntaina heidän lehdessään julkaisemaan sunnuntaikäräjät-juttusarjaan mukaan. Sunnuntain kysymys kuului: ”Onko vapun juhlinnassa enää poliittista ulottuvuutta?”

Vastasin tuohon Kalevan kysymykseen ”kyllä”. Vapun juhlinnassa on edelleen vahva poliittinen ulottuvuus. Esimerkiksi Keskusta järjestää perinteisiä vihreä vappu -tilaisuuksia ympäri Suomen ja vappupuheita pidetään runsaasti. Vappupuheista syntyy pitkään puhuttavia poliittisia avauksia, mikä alleviivaa juhlan poliittista luonnetta.

Toki on todettava, että puolueiden vappupuheissa annetaan myös isoja lupauksia. Tasan vuosi sitten esimerkiksi SDP:n puheenjohtaja Antti Rinne totesi vappupuheessaan, että SDP lupaa kaikille alle 1400 euroa kuukaudessa tienaaville eläkeläisille satasen kuussa lisää. Tuon vappupuheen jälkeen SDP teki vielä runsaasti, minun laskujeni mukaan jopa kolmen miljardin euron edestä niin kutsuttuja vaalilupauksia eduskuntavaalien alla. Laskelmien hiomiset matkalla kohti hallitusvastuuta voivat aiheuttaa niin kutsutusti muuttuneen tilanteen. Kannattaa nyt seurata tarkkaan, miten lupauksille käy. SDP:llä on iso vastuu äänestäjilleen.

Keskustan tavoite on korottaa kaikista pienimpiä takuueläkkeitä. Meillä oli ja on myös suunnitelma, miten tuo tavoite rahoitetaan.

Hyvät ystävät,

Oma puolueeni Keskusta koki kevään eduskuntavaaleissa raskaan tappion. Täällä Savo-Karjalassa olemme edelleen kuitenkin suurin puolue ja meillä on neljä upeaa kansanedustajaa ajamassa koko vaalipiirin asiaa.

Päättyvän hallituskauden aikana Keskustan johdolla Suomen talous saatiin kuntoon ja työllisyys lähti ennätysmäiseen kasvuun. Nyt ajattelemme niin, että vaalien voittajilla on nyt ensisijainen vastuu muodostaa uusi hallitus. Voin luvata, että Keskusta tukee kaikkia niitä ratkaisuja, jotka tukevat aikaansaamamme talous- ja työllisyyskehityksen jatkumista.

Olemme Keskustassa myös nöyriä sen edessä, että meidän kannattajamme todennäköisesti näpäyttivät puoluetta. Kunnioitan niitä näkemyksiä, joissa Keskustalta odotettiin enemmän ja nopeammin esimerkiksi sosiaalisen ja oikeudenmukaisuuden puolesta tekoja talouden kuntoon saattamisen lisäksi. Niitä toki tehtiinkin, mutta ei niin nopeasti kuin meiltä odotettiin.

Samalla kun tunnistan aiheet, josta olemme saaneet kritiikkiä, toivon, etteivät Keskustalle tärkeät politiikanalat jää kokonaan vaille puolenpitäjää seuraavassa hallituksessa. Tällä viikolla puolueet ovat vastanneet hallitustunnustelijan kysymyksiin eikä yksikään muu puolue nostanut kynnyskysymyksiinsä koko Suomen puolustamista. Eli sitä, että niin täällä Siilinjärvellä kuin Ilomantsissa ja Helsingistä Utsjoelle kaikkialla on samanlaiset edellytykset elää, tehdä töitä ja toimia yrittäjänä. Ja että ennen muuta olemme tasa-arvoisia palveluidemme suhteen, vaikka asuisimme vähäväkisemmilläkin seuduilla.

Täällä meidän seuduillamme maatalous on korvaamattoman tärkeä elinkeino. Murskaenemmistö suomalaisista haluaa myös jatkossa syödä puhdasta, kotimaista ruokaa. Yksikään muu puolue ei esittänyt kynnyskysymyksenään maatalouden kannattavuuden parantamista kuin Keskusta.

Virallisten hallitustunnustelijan kysymysten lisäksi myös julkinen keskustelu on laittanut puolueet vaalien jälkeenkin tiukkojen linjausten eteen. Metsä Group ilmoitti muutama päivä sitten miljardi-investoinnin suunnittelun käynnistämisestä Kemiin. Todella hieno ja iloinen uutinen, eikö? Mutta ei tällainenkaan työllisyyttä massiivisesti tukeva investointi ole poliittinen itsestäänselvyys, että sitä tuetaan. Ilmastopolitiikan nimissä tuota tehdasta on kyseenalaistettu politiikan vasemmalta laidalta.

Keskustassa ajattelemme, että ilmastovastuullinen teko ei ainakaan ole passittaa uusiutuvia raaka-aineita hyödyntäviä tehtaita muualle maailmaan. Suomalaiset metsät sitovat hiiltä ja suomalainen metsätalous on yksi suuri ilmastoteko. Sen varaan voi suomalaista työllisyyttä laskea vielä vastakin. Ja niin, todettakoon sekin, että keskusta oli puolueista ainoa, joka nimesi kynnyskysymyksekseen puunkäytön turvaamisen. Toivotaan, että sille löytyy nyt muitakin puolestapuhujia, kun meidän voimamme eivät enää siihen yksin riitä.

Hyvät kuulijat,

Eduskuntavaalien jälkeen katsomme heti vahvasti seuraaviin vaaleihin. Nyt alkaneen toukokuun lopulla, viimeisenä viikonloppuna käydään Euroopan parlamentin vaalit. Ne ovat näille meidän seuduillemme todella tärkeät vaalit. Rohkaisen teitä kaikkia käyttämään aktiivisesti äänioikeuttanne ja harkitsemaan tarkasti, kenelle sen annatte. Keskustan 20 upeaa ehdokasta paitsi pitävät meidän alueemme puolta, ovat kaikki sitoutuneet lähtemään Brysseliin valituksi tultuaan.

Hyvä vappujuhlaväki,

Kerroin aluksi sanomalehti-Kalevan kysymyksestä ja siitä, että vastasin heille, että minun mielestäni vappu on edelleen luonteeltaan poliittinen juhla. Vastasin myös, että ilman muuta vapun rooli hauskanpitojuhlana on vahvistunut. Opiskelijoiden lisäksi perheillä ja lapsilla on paljon vappuperinteitä. Vapusta on muodostunut eri sukupolvien yhteinen, monipuolinen kevätjuhla. Ehkä se todistaa myös sen, että politiikan perinteetkin voivat olla ihan hauskoja.

Oikein hyvää, iloista ja aurinkoista vappua teille kaikille!