Saarikko: Sosiaali- ja terveysministeriö värittää kuntien sote-lausuntoja

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Saarikko: Sosiaali- ja terveysministeriö värittää kuntien sote-lausuntoja
14.3.2014 12:00
AnnikaSaariko1.jpg

Sosiaali- ja terveysministeriö antaa harhaanjohtavan käsityksen kuntien lausunnoista sote-uudistuksen järjestämislakiesitykseen.

Keskustan varapuheenjohtaja, kansanedustaja ja eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Annika Saarikko:

Keskusta on arvioinut huolella kuntien lausuntoja. Niistä välittyy vahva tuki uudistuksen välttämättömyydelle ja sen tavoitteille. Molemmista on myös laaja poliittinen yksimielisyys. Myös Keskusta on koko ajan tähdentänyt uudistuksen tarpeellisuutta.

Perusteltu erimielisyys on ollut siitä, miten uudistus toteutetaan.

Toisin kuin sosiaali- ja terveysministeriö antaa ymmärtää, kuntien lausunnoista ei välity vahva tuki hallituksen linjalle. Suuri osa kunnista toteaa lähes yhdellä suulla, että uudistuksen tavoitteet ja nyt lausunnoilla ollut esitys ovat kuin eri maailmoista.

Vaikuttaa siltä, että ministeriö on siirtynyt viranomaistiedottamisesta poliittisesti tarkoituksenmukaiseen viestintään.

Vaikka lausuntojen arviointi on Keskustassa vielä kesken, niiden peruslinja on selvä. Kunnat antavat esitykselle täyden tyrmäyksen, koska sillä ei pystytä saavuttamaan uudistuksen tavoitteita, se on monimutkainen ja vaikeasti toteutettavissa. Jopa päähallituspuolueiden johtamat suuret keskuskaupungit sanoutuvat esityksestä melko yksimielisesti irti.

Jo ennen lausuntokierrosta esityksen perustuslaillisuus oli laajasti kyseenalaistettu. Tämä on tuotu esiin kuntien lausunnoissa.

Keskustan kotikunta-maakuntamalli toteuttaisi yhdellä kertaa yli puoluerajojen tuetut tavoitteet peruspalveluiden vahvistamisesta, kalleimman tuen ja hoidon tarpeen vähentämisestä, päällekkäisyyksien poistamisesta sekä sosiaali- ja terveyspalvelujen integroimisesta niin, että perustason ja erikoistason palvelujen järjestämis- ja rahoitusvastuu on samalla toimijalla.

Keskustan vaihtoehdossa uudistettaisiin sekä sote-palvelujen järjestäminen että rahoitus. Jälkimmäinen on miljardiluokan kysymys.

Aikaa on kulunut jo niin paljon, että sote-uudistusta ei voida aloittaa kokonaan puhtaalta pöydältä. Nyt tarvitaan aidot neuvottelut, jossa laajassa yhteistyössä haetaan kestävä ratkaisu. Sote-uudistus, kuten kuntauudistuskin, vaikuttavat kaikkien suomalaisten elämään vuosikymmeniä eteenpäin.

Lisätietoja: varapuheenjohtaja Annika Saarikko, puhelin 040 744 6770