Selkeän maakuntahallinnon puolesta

Keskusta.fi / Varsinais-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Selkeän maakuntahallinnon puolesta
23.5.2012 7:00

Piirihallitus 22.5.2012

Varsinais-Suomen hallinnon kehittämisen pohjaksi sopii hyvin maakuntamalli. Jo nyt lähipalveluista vastaavat kunnat, sen sijaan laajaa väestöpohjaa vaativat palvelut muun muassa terveydenhoidossa ja koulutuksessa järjestetään maakuntatasolla.

Maakuntamallissa maakuntavaltuusto valittaisiin suoralla vaalilla. Maakuntavaltuusto korvaisi maakunnan liiton, sairaanhoitopiirin ja erityishuoltopiirin valtuustot. Samoin maakuntavaltuuston alaisuuteen tulisi maakunnallinen pelastustoimi, toisen asteen koulutus suureksi osaksi, mahdollisesti museotoimi ja ehkä muitakin nykyisen kuntatason palvelukokonaisuuksia. Myös valtion alueelliset kehittämistehtävät voitaisiin siirtää maakuntahallinnolle. Nykyinen väliportaan palvelun ja hallinnon tilkkutäkki saisi selkeän muodon.

Maakuntamallissa kunta keskittyisi lähipalveluihin, paikallisidentiteetin vahvistamiseen, turvallisuuteen ja viihtyisien asuinympäristöjen rakentamiseen. Näissä asioissa kunnat kilpailkoon keskenään. Kilpailu ei aina ole pahasta.