Sipilä: Hallituksen pakkoliitospäätös ei kosketa pelkästään kriisikuntia

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Sipilä: Hallituksen pakkoliitospäätös ei kosketa pelkästään kriisikuntia
7.10.2013 0:00
JuhaSipilä1.jpg

Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Juha Sipilä ihmettelee pääministeri Jyrki Kataisen (kok.) ristiriitaista lausuntoa tämän päivän Turun Sanomissa. Haastattelussa pääministeri vähättelee hallituksen pakkoliitospäätöstä.

Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Juha Sipilä:

-    Hallituksen rakennepaperissa oli kuitenkin selkeä linjaus siitä, että valtiovalta voi ottaa käyttöön pakkoliitokset keskeisillä kaupunkiseuduilla, mikäli yhdyskuntarakenteen eheys, alueen elinvoimaisuus ja palvelujen tehokas järjestäminen sitä vaativat. Tämä koskisi jopa noin 60 kehyskuntaa, Sipilä muistuttaa.

Sipilän mukaan nykyisin voimassa olevan kuntarakennelain sallima kriisikuntamenettely sisältää jo toimet pääministerin kuvaamassa taloudellisessa kriisitilanteessa, missä kansalaisten palvelut ovat uhattuina.

-    Nykylaki on toiminut tehokkaasta kriisikuntien osalta. Hallituksen rakennepaperissa taas tähdätään aivan muilla perusteilla tapahtuviin kuntien pakkoliitoksiin. Keskustan mielestä rakennepaketissa ei tarvita lainkaan kuntien pakkoliitospykälää, vaatii Sipilä.

-    Keskustan esittämä vaihtoehto hallituksen suurkunnille, kotikunta-maakuntamalli, on saanut kuntakentältä ja asiantuntijoiden keskuudessa laajaa tukea. Keskustan vaihtoehto tarjoaa kunnille monipuolisia uudistustyökaluja, mutta pakkoliitoksia ei tarvita, toteaa Sipilä.