Sipilä: Johtamisella vaikutetaan työssä jaksamiseen

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Sipilä: Johtamisella vaikutetaan työssä jaksamiseen
14.10.2013 0:00
JuhaSipilä2.jpg

Keskustan puheenjohtaja, kansandustaja Juha Sipilä:

Keskustan puheenjohtaja, kansanedustaja Juha Sipilän mukaan työhyvinvointi ja työssä jaksaminen ovat miljardiluokan kysymyksiä kansantalouden näkökulmasta. Ennen aikaiset eläköitymiset ja mielenterveysongelmat aiheuttavat paineita eläkejärjestelmäämme. Kaikkiin näihin voidaan vaikuttaa hyvällä johtamisella.

- Nykyajan yrityksen tai yhteisön johtajalta vaaditaan paljon. Onko työsi tekeminen motivoivaa vai tuntuuko se turhauttavalta vääntämiseltä? Osa työntekijöistä on nääntymässä liian kovan työpaineen alle ja osalla on liian vähän tekemistä. Työn tekemisen motivaatio voi olla hukassa molemmista syistä, kyselee Keskustan puheenjohtaja Juha Sipilä Keskustan puolueen Hyvinvointia työelämään -seminaarissa Oulussa.

- Johtajan haastavana tehtävänä on saada ihmiset innostumaan yhteisön vision toteuttamisesta ja saada jokaisen parhaat puolet esiin työn tekemisessä.  Johtamisen on oltava osallistuvaa, keskustelevaa ja sen tulee heijastaa välittämistä koko henkilöstöstä.  Näin voidaan luoda sellainen ilmapiiri, jossa työn tekeminen on tuloksekasta ja samalla hauskaa, toteaa Sipilä.

Sipilä muistuttaa, että työhyvinvoinnin kysymykset lähtevät yrityksen tai yhteisön arvoista. Yhteisön olemassaolon tarkoitusta, päämäärää ja arvoja tulisikin tarkastella määrävälein. Yhteisön arvot muodostavat maaperän, mihin kaikki päätöksenteko perustuu. Arvojen merkitys korostuu erityisesti vaikeina aikoina. Kun arvot ovat kunnossa ja niiden mukaan myös eletään, olemme saavuttaneet työssä jaksamisenkin näkökulmasta jo paljon.

Lisätietoja: puheenjohtaja, kansanedustaja Juha Sipilä, puhelin 0400 284 774 ja puoluejohdon neuvonantaja Riina Nevamäki, puhelin 040 705 2593