Takkula: Kirjastorahojen leikkaus isku yleissivistykselle

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Takkula: Kirjastorahojen leikkaus isku yleissivistykselle
8.11.2013 0:00

Euroopan parlamentin Kulttuuri- ja koulutusvaliokunnan jäsen Hannu Takkula (kesk.) on huolestunut siitä, miten Suomen hallitus jatkaa määrätietoisia toimia maan palvelujen rapauttamiseksi ja eriarvoisuuden lisäämiseksi. Ministeriryhmän leikkauslistalla ovat nyt kirjastoille tarkoitetut perustamismäärärahat.

- Tähän tarkoitukseen merkittyjen rahojen jättäminen ilman erillistä  "korvamerkintää" tarkoittaisi, että kunnat voivat käyttää rahamäärän mihin tahansa palveluun. Tiukassa taloustilanteessa on erittäin haastavaa varmistaa hiljalleen tulevien rahasummien kertyminen suurempaan, vaikka miten tarpeelliseen, sivistyshankkeeseen, Takkula arvioi.

Takkula toteaa, että tämä merkitsee Suomen ylpeillyn yleissivistyksen tietoista rapauttamista. Koko muu maailma kadehtii suomalaista jokamiehenoikeutta kirjastoihin. Pienessäkin kunnassa sieltä saavat kirjallisia, musiikillisia, elokuva- ja nettielämyksiä myös ne, joilla ei siihen muuten ole varaa tai mahdollisuutta. Koululaisille ja aikuisopiskelijoille kirjastot ovat tukijalka. Tutkimusten mukaan erityisesti ikääntyneet, etnisiin vähemmistöihin kuuluvat ja syrjäytyneet ovat riippuvaisia kirjaston nettipalveluista päästäkseen erilaisen tiedon lähteille.

Takkula muistuttaa, että Suomeen luotiin kansankielinen kirjastolaitos jo ennen maamme itsenäisyyttä.

- Nykyhallitus lohkoo tätä maamme henkistä perustaa pala palalta. Kirjastojen perustamismäärärahojen leikkaus on kuin kaivinkoneen kouraisu pitsihuvilan puuseinään, Takkula toteaa.

Lisätietoja:
Hannu Takkula