Vehkaperä: Kuunnelkaa kansaa ja jättäkää kotihoidontuki rauhaan!

Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Vehkaperä: Kuunnelkaa kansaa ja jättäkää kotihoidontuki rauhaan!
25.9.2013 0:00
MirjaVehkapera.jpg

Helsingin Sanomat kertoo tänään, että yli puolet suomalaisista vastustaa hallituksen esitystä jakaa kotihoidontuki tasan isän ja äidin kesken. Vaikka keskustalaisten keskuudessa vastustus on suurinta, lehden mukaan myös hallituspuolueiden kannattajista enemmistö vastustaa leikkausta.

Keskustan kansanedustaja, Vesaisten Keskusliiton puheenjohtaja Mirja Vehkaperä:

– Toivon, että hallitus ymmärtäisi kuunnella kansaa tässä asiassa. Kaikilla perheillä tulee olla oikeus ja vapaus päättää siitä, miten he haluavat lapsensa kasvattaa. Arvostan perheissä tapahtuvaa hoiva- ja kasvatustyötä. Päivähoito sopii joillekin, mutta ei kaikille lapsille ja kaikille perheille. Vanhempien omaa kasvatusvaltaa tulee kunnioittaa, Vehkaperä sanoo.

Kotihoidontuen leikkaus on ideologinen valinta, jolla vähennetään perheiden valinnan mahdollisuutta. Hallituksen leikkauslinja suosii hyvätuloisia. Pienituloisilla perheillä ei usein ole taloudellista mahdollisuutta jakaa kotihoitoa kahtia - varsinkaan pakottamalla.

Lisäksi kotihoidon leikkauslinja johtaa kuntien talouden ongelmien kärjistymiseen. Leikkaus tulee lisäämään kuntien kuluja 250–300 miljoonalla eurolla, kun kuntien hoidettavaksi tulee uusia lapsia arviolta 24 000. Kun asia suhteutetaan kuntien valtionosuuksien miljardileikkauksiin, lasten tilanne näyttää toivottomalta. Kyläkouluja suljetaan jo ympäri maata, onko seuraavana vuorossa siirtyminen suurten ryhmien jättipäiväkoteihin?

Lisätietoja: kansanedustaja Mirja Vehkaperä,  puhelin 050 512 1949