Puoluekokous2018 2 yläkuva iso 7.jpg
Keskusta.fi / Uutisia / Uutiset / Vehviläinen rakennepaketista: Hallituksen selvennettävä heti päätöstään vanhusten laitoshoidosta
4.12.2013 12:00
AnuVehviläinen.jpg

Keskustan kansanedustaja, eduskunnan sosiaali- ja terveysvaliokunnan jäsen Anu Vehviläinen vaatii hallitusta selventämään välittömästi rakenneohjelmansa linjausta vanhusten laitoshoidon vähentämisestä ja 300 miljoonan euron säästöstä vuoteen 2017 mennessä.

Keskustan kansanedustaja Anu Vehviläinen hallituksen rakennepaketista:

- Hallituksen viime perjantainen linjaus vanhusten laitoshoidon purkamisesta herättää laajaa huolta ja pelkoa erityisesti vanhusten ja heidän omaistensa keskuudessa. Myös kansalaiset ja kuntapäättäjät ihmettelevät mitä nyt on tapahtumassa. Hallituksen tulee välittömästi pystyä rauhoittamaan epätietoisuuden tilanne, jonka se on puhtaasti itse aiheuttanut, Vehviläinen sanoo.

Vehviläisen mielestä hallitus olisi välttänyt syntyneen epätietoisuuden, jos se olisi kertonut samanaikaisesti selkokielellä, miten vanhusten turvallinen ja hyvä hoito järjestetään, jos laitoshoitoa aiotaan supistaa 300 miljoonalla eurolla vuoteen 2017 mennessä.

-Ei riitä, että hallituksen rakenneohjelmapäätökseen on kirjoitettu, että hallitus laatii tammikuun loppuun mennessä vanhuspalvelulain toimeenpano-ohjelman laitoshoidon vähentämiseksi. Pääministerin ja valtiovarainministerin julkiset lausunnot vanhusten laitoshoidon supistamisesta eivät ole ainakaan selkeyttäneet rakenneohjelman linjausta. Ministerit ovat puheissaan korostaneet lähinnä vanhusten kotona asumista laitoshoidon vaihtoehtona, Vehviläinen sanoo.

- Laitoshoidon vähentämistä ei voi kuitenkaan tehdä kertomatta samalla miten se tehdään. Käsitykseni mukaan laitoshoidon purkaminen edellyttää merkittävää panostusta kotona tapahtuvan hoidon ja palveluiden kehittämisen rinnalla erimuotoiseen palveluasumiseen, hoiva- ja ryhmäkoteihin, omaishoidon tukeen ja perhehoitoon, Vehviläinen sanoo.

Vehviläisen mielestä laitoshoidon vähentämisen tavoite on laajasti yhteinen: linjaus hyväksyttiin eduskunnassa yksimielisesti tasan vuosi sitten hyväksyttäessä vanhuspalvelulakia. Vehviläinen myös muistuttaa, että vanhuspalveluista vastaavat kunnat ovat jo vuosien ajan siirtäneet vanhushoidon painopistettä laitosvaltaisuudesta palveluasumiseen ja muihin hoito- ja hoivamuotoihin.

Lisätietoja: kansanedustaja Anu Vehviläinen, puhelin 050 512 1718