Yrittäjät ja palkansaajat kaipaavat vakaata veropolitiikkaa

Keskusta.fi / Keski-Suomi / Suomeksi / Ajankohtaista / Uutisarkisto / Yrittäjät ja palkansaajat kaipaavat vakaata veropolitiikkaa
31.5.2018 7:51

Keskusta haluaa parantaa erityisesti pienten ja keskisuurten yritysten toimintaedellytyksiä myös tulevaisuudessa. Yrittäjien taseen on oltava kunnossa, jotta yrittäjät voivat investoida ja työllistää. Tämä ei Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä toteudu omistamisen verotusta kiristämällä, vaan pitämällä työn verotus aisoissa ja innostamalla yrittämiseen.

Sipilän hallituksen tavoitteisiin kuulunut työn veron alentaminen ja Suomen kokonaisveroasteen kasvun pysäyttäminen on auttanut maan talouden kasvuun. Jo yli 90 000 suomalaista on saanut Sipilän hallituskaudella työpaikan. Työ- ja elinkeinoministeriön tuoreen selvityksen mukaan työttömiä oli huhtikuussa 45 000 henkilöä vähemmän ja vastaavasti 11 000 avointa työpaikkaa enemmän kuin vuosi sitten. Verotukseen on tullut lisää ennakoitavuutta, mikä on työllistäville yrityksille välttämätöntä.

Kasvu kuuluu Keskustan Keski-Suomen piirin mielestä kaikille eikä sitä tule vaarantaa isoilla verotuksellisilla U-käännöksillä. Suomi pärjää kyllä, kun jokainen suomalainen pidetään mukana. Työpaikka on tässä ratkaisevan tärkeää.

Yrittäjien ja omistamisen verojen kiristäminen tarkoittaisi investointien ja työllistämisen taantumaa, lisääntyviä YT-neuvotteluja ja irtisanomisia, yritysten konkursseja ja kuluttajien ostovoiman heikkenemistä, jotka yhdessä alentavat valtion verotulokertymää ja johtavat lopulta kokonaisverotuksen kiristämiseen kaikille. Keskustan Keski-Suomen piiri ei halua paluuta viime hallituskauden menoon, jonka seurauksena 100 000 suomalaista menetti työpaikkansa ja köyhyys, eriarvoisuus ja osattomuus lisääntyivät.