Olen Keskustan ehdokkaana kevään 2025 aluevaaleissa. Olen merkonomi, sairaanhoitaja, terveystieteiden maisteri ja tohtori. Työkokemusta on sairaanhoitajan, apulaisosastonhoitajan ja osastonhoitajan tehtävistä. Työskentelen projektitutkijana Oulun yliopistolla näyttöön perustuvaa johtamista ja digiosaamista kehittävässä hankkeessa. Minulla on vahva sotejärjestelmien tuntemus ja hyvä pelastuspalvelujärjestelmän tuntemus. Olen erittäin kiinnostunut sote- ja pelastuspalveluiden kehittämisestä. Periaatteinani palveluiden kehittämisessä on toimivat palveluketjut, laadukkaat, yhdenvertaiset ja saavutettavat palvelut huomioiden alueellinen oikeudenmukaisuus, inhimillisyys ja asukkaiden palveluntarpeet. Lisäksi olennaista on palveluiden vaikuttavuus, merkityksellisyys, käyttökelpoisuus ja tarkoituksenmukaisuus, siksi palveluiden kehittämisen tulee perustua tutkittuun ja kriittisesti arvioituun tietoon.
Perehdyn päätettäviin asioihin ja otan niihin aktiivisesti kantaa. Vapaa-aikaani vietän perheeni ja ystävieni kanssa. Nautin erityisesti luonnossa liikkumisesta, luonnon kuvaamisesta, uusista haasteista, yhteisten asioiden hoitamisesta ja mökkeilystä sekä läheisteni seurasta.
Minulla on kokemusta aluevaltuusto- ja aluevaltuustoseminaarityöskentelystä ensimmäiseltä aluevaltuustokaudelta (puolueen 2. varavaltuutettu), jonka aikana jouduimme tekemään haastavia päätöksiä tiukan talousraamin puitteissa, vaikka kaikki päätökset eivät vastanneet omaa näkemystäni.
Lähipalveluita ovat terveydenhuollon peruspalvelut ja sosiaalihuollon yleiset palvelut. Näitä ovat muun muassa neuvolat, suun terveydenhuolto, koulu- ja opiskelijahuolto, kotisairaanhoito, perustason mielenterveys- ja päihdepalvelut, kotihoito. Lähipalveluihin sisältyvät perusterveydenhuollon päivystys- ja kiirevastaanotto. Nämä palvelut on turvattava kaikille alueen asukkaille, myös Oulaskankaan sairaalan alueella.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa sekä pelastustoimessa työskentelevät ammattilaiset tulee ottaa mukaan heidän toimialuettaan koskevien palveluiden ja palvelukokonaisuuksien kehittämiseen, sillä he tuntevat asiakkaidensa tai potilaidensa hoidon ja hoivan tarpeet parhaiten. Lisäksi työntekijöiden kuunteleminen ja mukaan ottaminen päätöksentekoon on yksi hyvinvointialueen henkilöstön työhyvinvointia sekä pito- ja vetovoimaa vahvistava tekijä.
Tiedonkulkun helpottamiseksi on saatava yhteinen ja toimiva tietojärjestelmä.
Eri asiakas- tai potilasryhmien palveluketjut ja -polut on kehitettävä yhtenäisiksi ja jokaisessa vaiheessa tulee olla nimetty vastuuhenkilö, joka huolehtii esimerkiksi tutkimustulosten tarkistamiset sekä ohjaa asiakkaan tai potilaan etenemisen palveluketjulla tai -polulla eteenpäin.