Minulla on virtaa kintaissa, ja jonkin verran kehittämisnäkemystäkin. Näkemykseni perustuu monipuoliseen työkokemukseen kunnasta, kuntayhtymästä ja yliopistosta sekä sukutilalta. Minulla on vahva työtausta johtamisessa, suunnittelussa ja organisaation kehittämisessä. Olen filosofian tohtori suunnittelumaantieteessä, ja mottoni maalaispoikana on: "mikään ei ole niin käytännöllinen kuin hyvä teoria".
Vahvuuteni on alueellisen kehittämisen ja strategisen suunnittelun syvällinen tuntemus. Olen mukavuusalueella erityisesti prosessien kehittämisessä, vaikuttavuuden arvioinnissa ja aluekehittämisen kiperissä kysymyksissä sekä talouden hallinnassa.
Luotan asiantuntijuuteen ja osaamiseen – pidän kuitenkin jalat maassa ja arvostan maalaisjärkeä ja yksinkertaisia asioita. Valintojani ohjaavat päätöksenteossa seuraavat arvot:
• Pyrin edistämään monipuolisesti kestävää kehitystä ja vahvistamaan yhteisöllisyyttä.
• Uskon kaikkien ihmisten tasavertaiseen kohteluun ja oikeudenmukaisuuteen.
• Arvostan monimuotoisuutta ja erilaisia näkökulmia.
• Rakennan luottamusta avoimuuden ja aidon dialogin kautta.
Sotepalveluissa laatu on tärkein – muuten ei synny vaikuttavuutta. Hyvinvointialue vastaa sosiaali- ja terveyspalvelujen sekä pelastustoimen järjestämisestä. Palvelut ovat luonteeltaan sellaisia, että korkealaatuiset palvelut tuottavat tehokkaimmin tulosta ja vaikuttavat kuntalaisten hyvinvointiin. Näin saadaan parhaiten vastinetta myös verorahoille. Hyvän laadun tunnistavat asiakkaat – ja hyvää laatua kykenevät tuottamaan erinomaiset asiantuntijat ja osaajat.
Osallisuus ja oikeudenmukaisuus helpottavat vaikeidenkin ratkaisujen tekoa. Tavoitteena on luoda toimintakulttuuri, jossa osallisuus ja oikeudenmukaisuus toteutuvat kaikissa palveluis-sa ja niiden kehittämisessä sekä päätöksenteossa. Eivät ihmiset muutosta vastusta – vaan me-netystä. Hyvin perustellut ja ymmärrettävät uudistukset on helppo viedä läpi. Kaikkien ihmisten tasavertainen kohtelu, asuinpaikasta riippumatta, on erinomainen periaate palveluiden järjestämisessä; palvelujen tuottamistavoissa voidaan silti käyttää luovuutta ja erilaisia vaihtoehtoja.
Talouden hallinta ja taloudellinen kestävyys ovat toiminnan perusta ja välttämättömiä reunaehtoja, jotka turvaavat vakaat ja ennustettavat sosiaali- ja terveyspalvelut alueella pitkällä aikajänteellä. Huono talous heijastuu monenlaisena epävarmuutena hallintoon ja suunnitteluun. Tämä puolestaan aiheuttaa paineita päätöksentekoon ja johtaa pahimmillaan paniikkiratkaisui-hin ja osaoptimointiin sekä palvelujen laadun heikkenemiseen. Resurssien tehokas käyttö turvaa parhaiten asiakashyödyt. Hyvinvointialueen talouden hallinta edellyttää hyvää suunnittelua, ennakointia ja jatkuvaa tulosten sekä vaikutusten arviointia. Hyvällä työnjaolla ja strategisesti viisaalla yhteistyöllä voidaan tuottaa asiakkaille parhaat palvelut – ja hyvinvointi.