2102

Heikki Hankila

Keski-Uudenmaan hyvinvointialue, Mäntsälä
tarkastaja, lautamies, 46

Hei!

Olen 46-vuotias kolmen lapsen isä Mäntsälän Anttilasta. Olen työskennellyt viimeiset 20 vuotta Maahanmuuttovirastossa, tällä hetkellä tarkastajana kansalaisuusyksikössä. Harrastan metsästystä, lukemista, elokuvia, ratsastusta sekä yhdistystoimintaa. Aiempaa poliittista kokemusta löytyy seuraavasti:


Kunnalliset luottamustoimet

Pyhäjärven kaupunginvaltuuston varajäsen 1997-2000

Pyhäjärven koululautakunnan jäsen 1997-2000

Pyhäjärven kaupunginhallituksen varajäsen 1999-2001

Pohjois-Pohjanmaan maakuntavaltuuston jäsen 2001-2004 ja 2009-2011

Pyhäjärven kaupunginvaltuuston jäsen 2001-2004 ja 2009-2011

Jokilaaksojen poliisilaitoksen neuvottelunnan jäsen 2009-2011

Pyhäjärven kaupungin edustaja Pohjois-Pohjanmaan

kuntien edustajakokouksessa 2001-2004 ja 2009-2011

Nivala-Haapajärven seutukuntavaltuusto 2009-2011

Pohjois-Pohjanmaan liiton nuorisofoorumin jäsen 2005-2008

Järvenpään kaupunki, vaalilautakunta 22.1.2012

Järvenpään kaupunki, vaalilautakunta 5.2.2012

Järvenpään kaupunki, vaalilautakunta 9.4.2017

Itä-Uudenmaan käräjäoikeuden lautamies 10.2.2025 alkaen


Puolueen luottamustoimet


Suomen Keskustan puoluekokousedustaja 1996-2012, 2018 ja 2024

Suomen Keskustanuoret (NKL) liittokokousedustaja 1996-2009

Keskustanuorten Pohjois-Pohjanmaan piirin johtokunta 1998-2005

Keskustanuorten valtuuskunnan jäsen 2000-2005

Keskustanuorten liittohallituksen jäsen 2008-2009

Keskustanuorten liittohallituksen työvaliokunnan jäsen 2008-2009

Suomen Keskustan puoluevaltuuskunta 2008-2010

Vaaliteemat

Parhaat käytännöt

Keski-Uudenmaan alueella toimitaan palvelujen tuotannossa monin osin liian vanhakantaisesti ja joustamattomasti. Esim. n. kuukausi sitten Ylen uutisissa esiteltiin alueiden välisiä eroja hammashoidon hoitojonoissa. Pisimmät jonot oli liki kaksi vuotta ja lyhimmät kaksi viikkoa. Lyhimmät jonot oli Lahden alueella ja kyseisen alueen vastaava hammaslääkäri selitti, että heillä pyritään hoitamaan mahdollisimman monta asiaa kertakäynnillä ja ehdottomasti välttämään sitä, että hoidettaisiin vain yksi asia kerrallaan ja varattaisiin aina uusi aika asiakkaalle, koska siitä tulee tehottomuutta.

Eli he toimivat samalla mallilla kuin Megaklinikka Helsingissä on toiminut jo kymmeniä vuosia eli asiakas istuu tuoliin ja asiantuntijat vain vaihtuu tuolin vieressä vuorollaan.

Suurin osa Suomen alueista ja valitettavasti myös Keski-Uusimaa toimii täysin toisin eli äärimmäisen vanhakantaisesti eli ensin varataan vain tarkistusaika, sitten yksi asia kerrallaan suuhygienisti ja lääkäriajat erikseet jokaisen hampaan paikkaukseen mitä tarvitaan. Eli maksimoidaan vain tehottomuus ja kustannukset, vaikka toimivia esimerkkejä toisenlaisesta palvelujen organisoinnista hyvillä tuloksilla löytyy.

Luottamushenkilöorganisaatio pienemmäksi

Kaikilla Suomen hyvinvointialueilla tuli sama virhe niitä perustettaessa eli alueellinen kattava edustavuus asetettiin toiminnallisuuden ja taloudellisuuden edelle. Valtuustot tulivat kautta linjan liian isoiksi, samoin aluehallitukset ja muut toimielimet. Aluevaltuuston kokoa voidaan pienentää kolmanneksen ja aluehallitukseksi riittää seitsemän jäsenen hallitus aluevaltuuston puheenjohtajiston läsnäolo-oikeudella. Niiden lisäksi ei tarvita kuin suhteellisten vaalien vaalilautakunta aluevaltuustoon ja tarkastuslautakunta. Kaikki muut toimielimet voi lakkauttaa. Hallinto-organisaation tulee olla kevyt ja sutjakka, ei yliedustava alueellisen kattavuuden takia. Jos eduskunnan päätösvaltaan kuuluvat asiat saadaan päätettyä 200 edustajan voimin niin hyvinvointialueet eivät tarvitse 35-50 % eduskunnan koosta olevia aluevaltuustoja demokratian toteuttamiseen paljon pienemmän vastuun takia.

Ryhmärahat lakkautettava

Hyvinvointialueita edeltävissä sairaanhoitopiireissä ei maksettu penniäkään valtuustoryhmien ryhmärahoja. Ne tulivat kuvaan mukaan puoluetoimistojen hiljaisella sopimuksella ja ovat GREGO tarkoittamaa rakenteellista korruptiota pahimmillaan. Niillä on kustannettu erilaisia puolueiden ilmoituslehtiä (käytännössä vaalien välillä tapahtuvaa puolueiden yleisvaalimainontaa) ja pönkitetty puolueiden piiritoimistojen taloutta välillisesti. Kaikki ryhmärahat joutavat romukoppaan kokonaan. Niitä ei tarvita yhtään sen enempää kuin tarvittiin aiemman sairaanhoitopiiri-järjestelmän aikana.