2290

Tuomo Mustonen

Pohjois-Karjalan hyvinvointialue, Juuka
Varatuomari, 69

Olen luonteeltani harkitseva ja ratkaisukeskeinen. Aluevaltuuston varajäsenenä olen mukana Keskustan aluevaltuustoryhmässä ja saanut kattavan kuvan hyvinvointialueen toiminnasta ja myös peruspalvelutuotannon ongelmista. Selkeänä tavoitteenani on, että laadukkaat arjen palvelut ovat kaikkien saavutettavissa – helposti ja oikeudenmukaisesti.

Kiinnostus yhteiskunnallisiin asioihin vaikutti siihen, että päädyin lukemaan lakia. Toimin yleisenä oikeusavustajana 7 vuotta ja useita vuosia Juuan sosiaali- ja terveyslautakunnan puheenjohtajana. Jo tuolloin konkretisoitui, miten tärkeää olisi hoitaa ihmisten ongelmat kokonaisvaltaisesti eikä eteen tuleva yksittäinen asia kerrallaan.

Siirryin Juuan OP:n lakimieheksi ja sitten toimitusjohtajaksi lama-aikana 1994. Lama-ajan kokemukset ja seuraukset on syytä pitää mielessä nyt, kun maailma on myllerryksessä ja kehitetään hyvinvointivaltion ydintehtävää.

Jäin eläkkeelle Pohjois-Karjalan OP:n varatoimitusjohtajan tehtävästä 2018. Mieluisimmat harrastukseni ovat metsänhoito, hiihtäminen ja lukeminen. Meillä on puolisoni Leenan kanssa kolme poikaa, kolme miniää ja viisi lastenlasta

Vaaliteemat

Oikeudenmukaiset lähipalvelut kuuluvat kaikille

Painopiste on siirrettävä perusterveydenhuollon ja sosiaalitoimen lähipalveluihin sekä ennalta ehkäisevään toimintaan. Tämä vähentää painetta erikoisairaanhoitoon ja muihin kalliisiin erityispalveluihin.
On satsattava kotihoitoon, akuuttiin ympärivuorokautisten hoivapaikkojen lisätarpeeseen sekä ennaltaehkäisevään ikäneuvolatoimintaan. Ikäihmisellä on oikeus hyvään hoivaan ja hoitoon lähellä kotia.
Lasten, nuorten ja perheiden tukea on vahvistettava hyvinvointialueen, kuntien, oppilaitosten ja järjestöjen sujuvalla yhteistyöllä.

Palvelut helposti ja vaikuttavasti

Hoitoon ja hoivaan pääsy on turvattava asiakaslähtöisesti ja inhimillisessä ajassa. Peruspalveluihin satsaaminen ja niissä onnistuminen on nyt oltava toiminnan keskiössä.
Omalääkäri- ja omahoitajamalli on käynnistettävä ja aloitettava seniorikansalaisista ja monisairaista.
Digitaalisia palveluita on kehitettävä niille, jotka haluavat niitä käyttää. Jokaisen on voitava luottaa siihen, että apua saa, kun sitä tarvitsee.

Motivoitunut henkilöstö avainasemassa

Hyvinvointipalveluiden tuottaminen ei ole mahdollista ilman motivoitunutta ja ammattitaitoista henkilöstöä.
Kannustava ja työntekijöiden hyvinvointia tukeva työilmapiiri luo pohjan henkilöstön pito- ja vetovoimalle.
Annetaan työntekijöiden keskittyä omaan osaamisalueeseensa ja vaikuttaa omaan työhönsä ja sen kehittämiseen. Suurempi osa työajasta asiakas- ja potilastyöhön ja vähemmän byrokratiaan.
Pohjois-Karjalan hyvinvointialueen houkutteleva ja vetovoimainen työnantajakuva vähentää myös kalliiden ostopalveluiden tarvetta.