2082

Rauno Aaltonen

Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Uusikaupunki
mv. yrittäjä, nuohooja, 61

Hei Sinä äänestäjä!
Minun päätöksenteossa näkyy yrittäjyys ja se, että tulen Vakka-Suomesta kolmen kunnan rajalta. Asun Uudessakaupungissa Lokalahdella. Maanviljelijänä ajattelen asioita ympäristö edellä. Olen ihmisläheinen aikaan saava tekijä, joka ei säästä itseään yhteisiä asioita hoitaessani. Toimin myös yrittäjänä tehden nuohouksia ja ilmanvaihdonpuhdistuksia ja mm sitä kautta ymmärrän toiminnan ja talouden suunnittelun tärkeyden.

Kaupungin valtuutettuna olen toiminut nyt kaksi kautta. Kokemusta minulle on kertynyt työskentelystä kaupunginhallituksessa ja toimimisesta ympäristö- ja lupalautakunnan puheenjohtajana. Olen toiminut myös Vanhusneuvoston edustajana.

Minulle on tärkeää, että kaikille varsinaissuomalaisille turvataan hyvin saavutettavat ja monipuoliset sosiaali- ja terveyspalvelut välittämättä siitä asutko kaupungissa, maaseudulla tai saaristossa. Puolustan palveluita siellä, missä niitä eniten tarvitaan!

Minua huolestuttaa se, miten pystymme varmistamaan alueiden ja niiden palveluiden turvaamisen ja kehittämisen paikallisten tarpeiden pohjalta, emmekä tee päätöksiä tai ratkaisuja keskitetysti ja kaukaa. Alueiden erilaiset tarpeet on mielestäni nähtävä tehtäessä päätöksiä.

Hyvinvointialueen talous on tasapainotettava, mutta se tulee tehdä kestävästi – meillä ei ole varaa hätiköityihin ja lyhyt näköisiin päätöksiin. Päätösten tulee perustua oikeaan tietoon, talous- ja toimintalukuihin sekä asiakkaiden todelliseen palvelutarpeeseen. Käsittämättömät paniikkiratkaisut aiheuttavat enemmän haittaa kuin hyötyä.

Vaaliteemat

Sosiaali- ja terveyspalvelut lähialueella - Ei karsimalla vaan kehittämällä!

Jokaisella varsinaissuomalaisen on saatava sosiaali- ja terveyspalvelut kohtuullisen matkan päästä, myös maalla ja saaristossa. Meillä on oltava hyvin suunniteltu palveluverkosto riittävällä resurssoinnilla. Onko mahdollista asettaa kilometrikatto palveluiden saatavuudelle? Olisiko erilaisia palveluita saatava tiettyjen etäisyyksien päästä? Henkilöstön liikkumisella voidaan tuoda palvelut lähelle.

Kohtaamista palveluissa ei voida korvata koskaan kokonaan ja siksi on tärkeää vapauttaa työntekijöiden aikaa kohdata asiakkaita. Etäpalvelut ja digiratkaisut voivat täydentää palvelutarjontaa ja niitä pitää kehittää – voisiko tekoälystä olla apua kirjaamisen kehittämisessä?

Asukkaita arvostavat palvelut

Kuullaan asiakasta aidosti ja huomioidaan hänen kokonaistilanteensa sekä huomioidaan palvelut ensisijaisesti kotipaikan mukaan. Kaikkia palveluja ei pystytä tuottamaan Varhan alueella samanlaisina, siksi pitää huomioida alueiden erilaisuus mm. karsittava sieltä missä on mahdollisuus laajoihin palveluihin ja luotava riittävän monipuoliset palvelut aluille (kuntaan), jossa niitä ei muuten ole.

Työntekijöiden pitovoima – toimenpiteitä siihen, miten saamme hyvät työtekijät pysymään meillä!

Asiakastyötä tekevät työntekijät ovat meidän tärkein resurssimme hyvien palveluiden tuottamisessa. On varmistettava, että työympäristöt tukevat työntekijöitä, jotta heillä on mahdollisuus tehdä parhaansa. Haluan olla edistämässä niitä toimia, joilla huolehditaan Varhan henkilöstön arvostamisesta, hyvinvoinnista ja työssä jaksamisesta. Varhan työnantajakuvaa on parannettava ja tehtävä Varhasta haluttu työpaikka. Työn johdon pitää olla ammattitaitoista. Em. asioihin tulee kiinnittää jatkossa erityishuomiota, jotta voimme varmistaa laadukkaat palvelut.