2143

Tarja Muurinen

Varsinais-Suomen hyvinvointialue, Turku
Vammaistyön diakoniatyöntekijä, 51

Olen Tarja Muurinen 51v nainen Turun Kakskerrasta. Aluperin olen kuitenkin kotoisin Pohjois-Pohjanmaalta. Perheeseeni kuuluvat puoliso ja 14v tytär. Lisäksi mieheni kolme jo aikuistunutta lasta. Asumme maalaistalossa ja mieheni viljelee saariston peltoja. Keskustan kuntapolitiikka on tullut minulle tutuksi puolison luottamustoimien kautta. Harrastan luonnossa liikkumista eri tavoin. Luontoarvot ovat minulle tärkeitä muutenkin.
Olen sosionomi-diakoni sekä kehitysvammaistenohjaaja. Olen toiminut kirkon työssä 20 v vammaistyön diakoniatyöntekijänä. Kokemusta on kertynyt myös kehitysvammaisten ohjaamisesta, omaishoitajien tukemisesta ja vapaaehtoistyöstä. Seurakunnallisessa vammaisneuvostossa olen ollut mukana vuodesta 2007. Ennen Varhan aikaa olin mukana myös moniammitillisessa kriisipäivystysryhmässä. Elämän kriisi- ja suruajat tulevat usein esiin ihmisten kohtaamisessa. Työssäni kohtaan eri ikäisiä tukea tarvitsevia ihmisiä ja heidän läheisiään. Vammaisalan toimijat ja järjestöt ovat tärkeitä yhteistyökumppaneita.
Vahvuuteni on toimia erilaisten tukea tarvitsevien ihmisten kanssa. Kokemuksesta sekä yhteistyötaidoista on ollut hyötyä asiakastilanteissa. Kun verkosto toimii, ihminen on voinut löytää tien oikean avun lähteelle.
Erityisesti lähellä sydäntäni on vammaisten, kehitysvammaisten, omaishoitajien sekä vanhusten asiat. Unohtamatta kuitenkaan ketään, joka tarvitsee terveydenhoitoa tai muuta tukea ja apua elämäänsä. Tänä aikana monet ihmiset kokevat yksinäisyyttä ja ulkopuolisuutta. Tähän täytyy etsiä yhdessä vastauksia ja keinoja sen poistamiseen. Ennaltaehkäiseviin toimiin ja hyvän palveluverkoston luomiseen kannttaa aina panostaa - resursseja ja rahaa säästyy, kun tilanne ei pääse kriisiytymään.

Vaaliteemat

Yhdenvertaiset ja saavutettavat palvelut koko hyvinvointialueella

Jokaisella tulee olla yhtäläinen pääsy laadukkaisiin julkisiin palveluihin, riippumatta asuinpaikasta tai sosioekonomisesta taustasta. Yhdenvertaisissa ja saavutettavissa palveluissa osataan huomioida myös ihmisten erilaisuus. Erilaisista tukimuodoista tulee päättää tarveperusteisesti. Yhdenvertaisuutta ei pidä ajatella liian kapeakatseisesti eikä tukimuodoista päättää niukimman mukaan. Yhtä paljon kaikille ei tarkoita yhtä paljon kaikille.

Toimivat palveluverkostot ja -polut mahdollistavat ennaltaehkäisevän työn onnistumista

Toimivat palveluverkostot varmistavat, että ihmiset saavat oikea-aikaista ja tarpeenmukaista apua, mikä voi estää ongelmien pahenemisen ja parantaa kokonaisvaltaista hyvinvointia.

Hyvin suunnitellut ja koordinoidut palvelut voivat merkittävästi tehostaa ennaltaehkäisevää työtä. Sujuvalla yhteistyöllä eri toimijoiden välillä, kuten terveydenhuollon, sosiaalipalveluiden ja koulutuksen kesken, voidaan varmistaa, että apua tarvitsevat saavat tukea mahdollisimman varhaisessa vaiheessa.
Erityisesti tämän ajan ilmiöitä ja huolenaiheita ovat nuorten mielenterveysongelmat, yksinäisyys ja syrjäytyminen. Lisäksi hoito-alan henkilökunnan työssäjaksaminen sekä omaishoitajien jaksaminen.
Näihin kaikkiin kipukohtiin voidaan puuttua panostamalla ennaltaehkäiseviin toimenpiteisiin ja tarjoamalla apua ja tukea kuormittavaan elämäntilanteeseen.

Digitalisaatio ei korvaa ihmiskontakteja palveluissa

Parhaimmillaan digitalisaatio on tuonut mukanaan monia hyötyjä, kuten etävastaanotot, sähköiset reseptit, etäseurantajärjestelmät ja erilaiset terveyssovellukset yms. Nämä parantavat kyllä palveluiden saavutettavuutta, ja ovat toimiessaan tehokkaita, nopeita ja laadukkaita. Kun digilaitteita osaa käyttää ne voivat antaa korvaamatonta tietoa ennaltaehkäisevästikin.

Digilaitteiden käyttö ja hallinta vaatii kuitenkin osaamista ja uuden oppimisen taitoa. Paljon on ihmisiä, joille tämä on haastavaa ja ylivoimaisen vaikeaa. Siksi haluankin painottaa, että ihmiskontaktin merkitystä ei saa unohtaa. Palveluissa täytyy säilyä inhimillinen kosketus ja että ihmiset saavat tarvittaessa henkilökohtaista apua ja tukea.
Monet elämiselle tärkeät tukimuodot haetaan sähköisillä lomakkeilla nettisivun kautta. Tämä on monelle haastavaa ja puutteelisesti täytetty lomake tarkoittaa usein tuen hylkäämistä.
Tähän tarvitaan ihmistä ohjaamaan ja auttamaan. Palveluohjaajia lisää.