Sofia Seittenranta-Vekkeli

Kouvola
mikrobiologi (MMM), bioanalyytikko (AMK), 32

Olen kohta seitsemän vuotta sitten Kirkkonummelta Kouvolan Inkeroisiin muuttanut mikrobiologian maisteri (MMM). Järjestötoiminta ja politiikka ovat koko aikuisikäni olleet kiinnostuksen kohteitani ja etenkin ensin mainitun osalta olen saanut kokea myös monenlaisia vaikuttamisen paikkoja. Nyt olen valmis tarttumaan uusiin haasteisiin kuntapäättäjänä!

Kouvolasta on tullut minulle ja perheelleni koti. Monipuolinen työkokemukseni mm. työsuojeluvaltuutettuna ja laboratoriohoitajana julkisella sektorilla sekä nykyiset esimiestehtäväni yksityisellä ovat kerryttäneet minulle tietoja ja taitoja, joita mielelläni käyttäisin myös kotikaupunkini parhaaksi yhteisiä asioita hoitaen. Samalla uskon, että kuntalaiset ovat itse parhaita asiantuntijoita oman alueensa kehittäjinä ja reiluin tapa kehittää koko kuntaa ja Kouvolaa osana Kymenlaaksoa, on kuulla alueita tasapuolisesti.

Kuntapolitiikan maine kaipaa tuuletusta. Olen ehdolla, sillä koen pystyväni tarjoamaan Kouvolan kuntapolitiikkaan uutta asennetta ja rohkeaa vaikuttamista. Haluan olla mukana uudistamassa päätöksenteon toimintakulttuuria houkuttelevammaksi yhteistyötä tehden ja pitkäjänteisesti toimien. Päätöksenteon tulee perustua tutkittuun ja perusteltuun tietoon sekä turvata kunnan vakaus ja elinvoimaisuus myös tuleville sukupolville.

Vaaliteemat

Hyvinvoinnin edistäminen ja tuki erilaisissa elämäntilanteissa

Etenkin työhyvinvointiin ja ennaltaehkäisevien palveluiden saavutettavuuteen liittyvät kysymykset ovat lähellä sydäntäni. Matalan kynnyksen palveluiden tulee olla helposti saatavilla opiskelijoiden ja lapsiperheiden tuen osalta (esim. koulukuraattorit ja -psykologit sekä kotiin vietävät lapsiperheiden palvelut ja harrastukset koulupäivän yhteydessä). Sote-rajat ylittävät palvelukeskukset mahdollistavat "yhden luukun" periaatteen.

Puhdas ja monimuotoinen lähiluonto

Kouvola on luonnoltaan monipuolinen alue, jossa jokaisella tulee olla pääsy nauttimaan luonnon terveyttä edistävistä vaikutuksista. Luonnossa liikkumisen edellytyksiä voidaan kehittää lisäämällä reittien saavutettavuutta ja esteettömyyttä. Myös kiinnittämällä huomiota vähälle huomiolle jääneisiin alueisiin ja taajamien hukkatiloihin, voidaan pienillä keinoilla lisätä viihtyisyyttä ja lähiluonnon monimuotoisuutta (esim. kaupunkiniityt).

Päätöksenteon reiluus ja avoimuus

Reiluin tapa kehittää koko kuntaa ja Kouvolaa osana Kymenlaaksoa, on kuulla alueita ja niiden asukkaita tasapuolisesti. Päätöksenteon toimintakulttuurin tulee muuttua houkuttelevammaksi. Ei voi olla niin, että yhteistyökyvyn ja pitkäjänteisyyden puuttumisesta kärsii koko alue. Päätöksenteon tulee perustua tutkittuun ja perusteltuun tietoon sekä turvata kunnan vakaus ja elinvoimaisuus myös tuleville sukupolville.