Irma Åkerblad

Teuva
hammaslääkäri, eläkkeellä, 70

Siirryin eläkkeelle 64-vuotiaana vastaavan hammaslääkärin työstä. Pari vuotta tein vielä eläkkeellä ollessani osa-aikaisesti apuoikojan töitä, kun tarvetta oli. Työurani on hyvin suoraviivainen, tulin valmistuttuani töihin syntymäkotikuntaani Teuvalle asuttuani opiskeluajan Turussa.

Olen nyt seitsemättä kautta Teuvan valtuustossa ja näiden vuosien aikana olen ollut mm kunnanhallituksen vpj, tulevaisuuslautakunnan pj, koulutuskuntayhtymän hallituksen jäsen, maakuntavaltuutettu, kuin myös käräjillä lautamiehenä.

Olen järjestöihminen, tällä hetkellä käytän eniten aikaa SPR Teuvan osaston toimintaan.

Olen peruspositiivinen, teen mielelläni työtä ryhmässä, perehdyn asioihin perusteellisesti ja kerron oman ratkaisuehdotukseni. Vapaassa keskustelussa olen parhaimmillani. Puhujakoroke ei ole mieluisin paikkani.

Elinvoimainen Teuva

Vain elinvoimainen kunta voi huolehtia asukkaidensa peruspalveluista. Yritysten luomat työpaikat ja niiden mukana verotuloja maksavat asukkaat luovat perustan elinvoimalle. Kunnan rooli on olla yritysten kumppani sekä panostaa hankintaosaamiseen, jolloin rahat saadaan jäämään paikkakunnalle. Kunnan tulee myös huolehtia peruspalveluista sekä yleisestä viihtyvyydestä pitäen kuitenkin taloutensa kunnossa.

Hyvinvointi, osallisuus

Soten siirtyessä maakuntaan korostuu kunnan rooli koulutuksessa, yleisen hyvinvoinnin vahvistamisessa mm kulttuurin ja liikunnan keinoin sekä osallisuuden lisäämisessä. Kuntalaisten hyvinvointiin vaikuttaa mm harrastusmahdollisuudet, usein siellä taustalla on järjestöjen toimintaedellytykset. Kunnan ja järjestöjen kumppanuus on elintärkeää. Kaikkien Teuvalla asuvien tulee voida kokea olevansa osa yhteisöä. Osallisuus on jo nostettu tärkeäksi, keinoja pitää nyt monipuolistaa ja vahvistaa.