Olen seitsemättä vuotta Vihdissä perheineni asuva yrittäjä ja sairaanhoitaja. Toimin Taekwondo Vihti ry:n johtokunnassa viestintä- ja turvallisuusvastaavana. Olen mukana myös OtaSanomat-paikallisjulkaisun toimituksessa.
Koen, että jokainen pystyy vaikuttamaan kunnan yhteisiin asioihin jo pienillä teoilla – sanomalla toiveensa tai huolensa ääneen tai vaikkapa osallistumalla kuvakisaan Suomen Surkeimmasta Kylätiestä, josta saavutuksekseni mainittakoon miljoonan euron tierahat kylätiestöllemme. Kuntalaisen ääni tulee kuulua kaikessa päätöksenteossa ja kunnanvaltuutetun tehtävä on tuoda tämä kuntalaisen ääni näkyväksi.
Olen ehdolla kuntavaaleissa, koska koen, että haluan olla vahvemmin vaikuttamassa kuntalaisten kannalta merkittäviin asioihin kunnan tasolla. Haastavienkin asioiden ollessa keskustelussa uskallan tuoda näkemykseni esiin ja seistä sanojeni takana. Siitäkin huolimatta uskon, että ripaus positiivisuutta ja joskus huumoriakin auttaa saamaan viestin paremmin kuulluksi.
Lasten ja nuorten kasvulle on luotava edellytykset turvallisella ja virikkeellisellä yhteisöllä. Lapsen kohtaamiin haasteisiin oppimisen ja elämän eri vaiheissa tulee pystyä vastaamaan oikea-aikaisesti, ilman viivettä. Kouluvalmentajien roolia kouluissa on vahvistettava entisestään. Opiskeluryhmien koko on pidettävä niin pienenä, että oppiminen on mahdollista. Erityisen tuen tarpeeseen vastataan tarpeen mukaisilla toiminnoilla. Varhaisen puuttumisen hyväksi todetut keinot on oltava käytössä laajamittaisesti, eikä niistä saa karsia.
Säästäminen nuorten hyvinvoinnin kustannuksella tänään kumuloituu kustannuksina tulevaisuudessa.
Vihdin on oltava kunta, jonne halutaan muuttaa. Tämä edellyttää peruspalvelujen saavutettavuutta muuallekin kuin Nummelaan. Myös kehysalueen kylien toiminta tulee pystyä turvaamaan: koulut, päivähoito ja vastaavat palvelut eivät voi olla koko ajan uhattuna. Vihdissä tulee tukea ”vauvasta vaariin”-ajattelua, jotta vanhat asukkaat pysyvät ja nuoriso palaa takaisin. Tämä vaatii Vihdin kehittämistä kaikkien alueiden erityispiirteet huomioiden, ei niitä karsien.
Kasvatetaan tarvetta palvelujen ympärille, ei poisteta muuttohalua palvelujen mukana.
Kunnan tärkein asiakas on kuntalainen. Kuntalaisen tulee voida luottaa siihen, että hän saa tarvittavan tiedon kunnan asioista oikeaan aikaan. Kunnan päätöksenteko on oltava niin avointa, että kuntalainen ymmärtää, mitä, miten ja miksi.
Vihdin kunnan tulee kehittää omaa viestintäänsä vastaamaan tähän tarpeeseen paremmin.