Asun Joensuun Tuupovaaran Öllölässä noin 70 km päässä ruutukaavalta. Koulutukseltani olen poliisi sekä sosionomi amk. Poliisina työskentelin hätäkeskuspäivystäjänä, järjestyspoliisina sekä rikospoliisina. Opiskeltuani sosionomiksi olen tehnyt mielenterveys- ja päihdetyötä, työskennellyt Siun soten lastensuojelussa sosiaaliohjaajana ja tällä hetkellä työskentelen Siun soten työikäisten palveluissa sosiaaliohjaajana.
Perheeseeni kuuluu aviomiehen lisäksi kaksi alakouluikäistä lasta. Meillä on suomenhevosia harrastekäytössä ja vapaa-aikani meneekin hyvin pitkälti lapsiperhearkea pyörittäessä ja hevosten kanssa puuhatessa. Olen tänä talvena löytänyt avantosaunan riemun ja pyrin pulahtamaan avannossa kerran viikossa.
Toimin Tuupovaaran koulun vanhempainyhdistyksen varapuheenjohtajana.
Kunnan pitovoima sekä vetovoima nojaavat palveluverkkoon, jonka tulee tarjota hyvinvointia vauvasta vaariin ja antaa lupaus pysyvyydestä.
Säästöjä haettaessa on muistettava yhdenvertaisuus. Palvelujen pysyminen ja saavutettavuus tulee turvata myös pitäjissä.
Osallisuuden vahvistaminen niin yksilö- kuin yhteisötasolla lisää hyvinvointia, sitoutumista ja kiinnittymistä yhteiskuntaan. Kuntalaisten on tultava kuulluiksi sekä aluekohtaiset tarpeet huomioiduiksi palveluja suunniteltaessa ja toteutettaessa.
Vanhemmuuden tukeminen perheiden hyvinvoinnin vahvistamiseksi kunnallis- ja järjestötasolla on tärkeää.
Lasten päivähoito tulee järjestää sujuvasti sekä tarpeellisella mitoituksella alueiden lapsiperheitä tukien. Matka varhaiskasvatukseen ei saa olla liian pitkä, saati kohtuuton.
Lapsille on järjestettävä turvallinen koulutie ja perusopetus kohtuullisen koulumatkan päässä. Isot koulut ja suuret luokkakoot tuovat haasteita lapsen yksilöllisiä tarpeita huomioitaessa. Lisäksi koulujen, kotien ja tarpeellisten sidosryhmien välisen yhteistyön on oltava toimivaa lapsen kokonaisvaltaisen kasvun ja kehityksen tukemiseksi.
Harrastusmahdollisuudet ja matalan kynnyksen toiminta myös pitäjissä vahvistaa yhdenvertaisuutta ja osallisuutta. Toimintaa järjestettäessä kohderyhmän ääni on tultava kuulluksi, olkoon kyse lapsesta, työikäisestä, ikäihmisestä tai erityisryhmästä. Toiminnan puitteiden on oltava tarkoitukseen soveltuvat ja esteettömät.
Pitäjien palvelupisteiden on vastattava tarkoitustaan ja oltava kuntalaisten saavutettavissa. Tämä vaatii päättäjiltä vastavuoroista keskustelua asiantuntijoiden, eli palveluja käyttävien kuntalaisten kanssa.
Kirjastopalvelut, taide ja kulttuuri kuuluvat lakisääteisesti kaikille. Etenkin pitäjissä kirjasto on monelle myös kohtaamispaikka, mitä kirjastoauto ei voi korvata. Kunnan tehtävänä on myös järjestää kulttuuritoimintaa, mikä tarkoittaa kulttuurin ja taiteen yhdenvertaista saatavuutta ja monipuolista käyttöä.
Hyvinvoinnin edistämiseksi keskustelun tulee olla vastavuoroista yhteisten tavoitteiden edessä. Päätöksenteon on oltava avointa kuntalaisten yhdenvertaisuus huomioiden.