166

Esa Saari

Kokkola, Keski-Pohjanmaa
Poliisi (eläk.), koulutettu hieroja, 62

Olen 62-vuotias yrittäjä ja poliisieläkeläinen. Lähes 40-vuotisen poliisiuran jälkeen jäin eläkkeelle 2022. Sen jälkeen suoritin K-P:n ammattiopistossa hierojan ja liiketoimen ammattitutkinnot ja nykyisin toimin hierontayrittäjänä.
Nykyisiä luottamustehtäviäni ovat:

Kokkolan seurakuntayhtymä
Yhteisen kirkkovaltuuston jäsen, yhteisen kirkkoneuvoston jäsen, kiinteistö- ja hautaustoimen johtokunnan pj.

Soite
Valtuuston varajäsen ja tarkastuslautakunnan varajäsen

Kokkolan kaupunki
Valtuuston varajäsen, opetus- ja kasvatuslautakunnan sekä K-P:n liiton tarkastuslautakunnan varajäsen

Vaaleissa toivon saavani teiltä valtuutuksen, jolla pääsisin oikeasti osallistumaan ja vaikuttamaan myös hyvinvointialueen ja kunnan päätöksenteossa.

Vaaliteemat

Laadukas varhaiskasvatus on investointi tulevaisuuteen

Laadukas varhaiskasvatus on lapsen kehityksen ja oppimisen perusta. Se luo pohjan lapsen eri taidoille, jotka ovat tärkeitä myöhemmässä elämässä. Varhaiskasvatus tarjoaa kaikille lapsille mahdollisuuden saada hyvän alun elämälle, riippumatta heidän perhetaustastaan. Kokkolan on varmistettava varhaiskasvatuksen riittävät resurssit. Meillä on oltava tarpeeksi pätevää henkilöstöä ja asianmukaiset tilat. On tärkeää, että jokaisella lapsella on mahdollisuus saada yksilöllistä huomiota ja tukea kehitykselleen. Varhaiskasvatukseen investoiminen parantaa myös lasten tulevaa koulumenestystä. Varhaiskasvatukseen panostaminen on investointi, joka maksaa itsensä moninkertaisesti takaisin.

Pieni perusopetuksen ryhmä turvaa yksilöllisen opetuksen

Perusopetuksen ryhmien koolla on suuri vaikutus opetuksen laatuun. Pienemmissä opetusryhmissä opettajilla on enemmän aikaa ja resursseja panostaa jokaiseen lapseen, mikä parantaa oppimistuloksia ja lisää lasten hyvinvointia. Kokkolassa tavoitteena tulisi olla, että opetusryhmien koko on enintään 20 oppilasta/ryhmä. Tämä mahdollistaisi sen, että opettajilla on paremmin aikaa kohdata jokainen lapsi yksilöllisesti, tunnistaa heidän vahvuutensa ja heikkoutensa, sekä tarjota heille tarvittavaa tukea ja ohjausta. Pienemmissä opetusryhmissä opettajat voivat paremmin hyödyntää yksilöllisen opetuksen.