134

Sanna Vaajala

Lieto, Varsinais-Suomi
Luokanopettaja, FM, 49

Olen 48-vuotias, ja asustelen Liedon keskustan tuntumassa. Alun perin olen kotoisin Tarvasjoelta. Perheeseeni kuuluu mies ja kolme teini-ikäistä lasta. Koulutukseltani olen filosofian maisteri, ja työskentelen tällä hetkellä luokanopettajana oman kaupungin koulussa. Kokemusta alalta on karttunut jo parinkymmenen vuoden ajalta, ja edelleen koen työni innostavaksi, motivoivaksi ja merkitykselliseksi.

Vapaa-aikani kuluu usein liikunnan, lukemisen ja käsitöiden parissa. Toimin myös yhden lapsemme jääkiekkojoukkueessa joukkueenjohtajana, joten usein minut löytää myös jäähallilta hääräilemästä.

Minulle tärkeitä asioita ovat asukkaiden hyvinvointi asuinalueesta riippumatta, nuorille tarjottavat palvelut ja mahdollisuudet sekä turvallinen ja laadukas lähikoulu kaikille oppijoille. Näihin kaikkiin kuntapäättäjillä on mahdollisuus vaikuttaa, ja haluaisin olla mukana rakentamassa meille vieläkin parempaa Lietoa.

Vaaliteemat

Hyvinvointi kuuluu kaikille

Ihminen on monitahoinen kokonaisuus, jonka hyvinvointiin vaikuttavat useat seikat. Hyvinvoiva ihminen uskoo tulevaisuuteen, jaksaa olla läsnä ja olla aktiivinen toimija. Hyvinvointipalveluihin kuuluvat mm. sote- ja liikuntapalvelut sekä kulttuuripalvelut. Näiden tulisi olla kaikkien kuntalaisten saavutettavissa asuinalueesta huolimatta, ja yhteistyötä kolmannen sektorin kanssa tulisi kehittää edelleen. Jokainen omaleimainen kylämme on palveluiden arvoinen.

Huomio nuorten palveluihin

Nuorissa on tulevaisuutemme. Jokainen nuori ansaitsee tulla kohdatuksi ja kuulluksi. Kaupungin tulee tarjota tähän mahdollisuuksia esimerkiksi yhteistyössä kolmannen sektorin toimijoiden kanssa. Nuoret tarvitsevat välittäviä aikuisia ja arvokkaita kohtaamisia myös kotien ulkopuolella. Tarvitaan riittävästi sekä nuorisotyöntekijöitä että muita aikuisia jalkautumaan nuorten pariin. Vastikään avautunut nuorten palvelupiste on askel oikeaan suuntaan.

Turvallinen ja laadukas lähikoulu

Liedossa on kattava kouluverkko, mikä mahdollistaa lapsille ja nuorille opiskelun tutussa lähiympäristössä. Koulut ovat myös kylien elinvoimaisuustekijä, ja ne tuovat kylille veto- ja pitovoimaa. Oma lähikoulu, sopivankokoiset opetusryhmät ja riittävä määrä turvallisia aikuisia luovat turvallisuutta koulupäiviin kaikille oppilaille.