39

Anttiolavi Salonen

Nokia, Pirkanmaa
yrittäjä, sairaanhoitaja, 49

Olen 48 vuotias, perheenisä, aviomies, yrittäjä / psykiartinen sairaanhoitaja / työnohjaaja (STOry.) ja yksilöterapeutti.
Sote - alan työtehtävissä olen ollut 2000 - luvun alkupuolelta asti. Kokemusta työelämässä minulla on sekä palkansaajana, että yrittäjänä.

Kuntapolitiikassa minua kiinnostaa erityisesti lasten, nuorten ja perheiden tilanne.

Niin ikään - minua pienyrittäjänä kiinnostaa paikallisten pk - yrittäjien kohtaamien rakenteellisten esteiden purkaminen paikallisesti.

Vaaliteemat

Pk - yrittäjiä ei saa unohtaa!

Jos me haluamme todella, että yrittäminen Nokian alueella lisääntyy, pitää meidän ymmärtää, että useimmat yritykset lähtevät pienestä liikkeelle ja mikäli mahdollista kehittyvät nopeasti myös työllistäjiksi paikallisesti.

Pk-yritysten merkittävimmät esteet Suomessa vuonna 2024 liittyvät taloudellisiin ja rakenteellisiin tekijöihin. Tämä näkyy meillä pirkanmaalla, sekä Nokialla, ja kyllä - oikeastaan koko suomessa. Selkeitä taloudellisia ja rakenteellisia sudenkuoppia pk - yritysten esteinä ovat sekä kustannusten nousu, rahoituksen saatavuus, kysynnän hiipuminen ja viimekädessä myös toimialakohtaisesti haastavat tekijät.

Esteitä voitaisiin poistaa, mutta vain, jos päättäjillä on pelisilmää, joka tällä hetkellä tuntuu puuttuvan valitettavan paljon ostopäätöksiä ja hankintapolitiikkaa toteutettaessa.

Nokialla voitaisiin suosia paikallisia pk-yrityksiä julkisissa hankinnoissa, esimerkiksi asettamalla sopivia tarjouskriteereitä. Alennettu kiinteistövero tai helpotettu lupaprosessi voi houkutella pk-yrityksiä. Suora taloudellinen tuki, kuten vuokrahelpotukset tai innovaatiorahastot, voivat auttaa pk-yrityksiä kilpailussa suuryritysten alhaisempia hintoja vastaan.

Nokialla voitaisiin kaiken tämän lisäksi aktiivisemmin luoda yhteistyöverkostoja, jotka yhdistävät paikallisia yrityksiä ja mahdollistavat resurssien ja tietotaidon jakamisen. Tähän suuntaan on ollut puolittaista pyrkimystä, mutta volyymi vielä ontuu.

Vaikka mantra onkin jo vanha ja kulunut, niin yritykset viimekädessä luovat työpaikkoja. Hyvin toimivaksi saatu yrityspohja Nokialla luo mahdollisuuksia myös uusien työpaikkojen syntymiselle. Siinä on mielestäni melko hyvä tavoite Nokian kaupungin asukkaiden määrällistä kasvua ja työpaikkojen syntymisen mahdollisuuksia silmälläpitäen.

Perheitä, lapsia ja nuoria ei saa unohtaa.

Perheille suunnattujen palveluiden toteuttaminen Nokialla pitää olla joustavaa ja saumatonta.

Nokia on kasvava kaupunki. Meille muuttavat ihmiset muodostavat perheitä, käyvät töissä ja kasvattavat lapsia.
Lapsiperheille pitää toisinsanoen olla helposti saavutettavia hoitopaikkoja.

Nuorille pitäisi olla nykyistä enemmän mahdollisuuksia harrastaa.

Mikäli perheet voivat pahoin, voivat lapset pahoin. Mikäli lapset voivat pahoin, voivat huomisen nuoret pahoin. Tämä vaikuttaa monella tapaa siihen mitä tulevaisuutemme tulee olemaan. Tulipalojen sammuttelu "sitten jälkeenpäin" ei ole kestävää kehitystä. Meidän on panostettava myös Nokialla ennakoiden perheiden tilanteiden kärjistymiseen.

Helppoja ratkaisuja ei välttämättä ole, mutta kykyä joustaa, perheiden tilanteiden mukaan, tulee olla.

Tulevaisuutta kohti.

Tulevaisuus tulee. Olimmepa me mitä mieltä siitä tahansa.

Tulevaisuuden haasteisiin olisi hyvä varautua jo nyt. Ennalta.

Tärkeitä aiheita meillä Nokialla mielestäni ovat uusien yritysten, uusien asukkaiden, uusien työpaikkojen syntymistä ja kehittymistä tukevat toimet ja uusien palveluiden tukeminen Nokian alueella. Vetovoimatekijöihin pitää satsata jatkossa enemmän. Tämä tarkoittaa liikennöinnin mahdollisuuksien lisäämistä Nokian alueelle, uusien asuinpaikkojen oheen syntyvien palveluiden mahdolllistaminen ja palveluiden ulottaminen Nokialla myös muualle kuin aivan keskustan tuntumaan.

Nokialla on lukuisia hyvää työtä tekeviä yhtiöitä, yrityksiä ja työpaikkoja. Viimeisinä vuosina työllistäminen on kuitenkin mennyt alamäkeen päin. Se ei johdu yrityksistä tai työpaikoista. Taloudenkin saralla voidaan päättäjien osalta toimia niin, että ennakoiden ongelmia, ennakoiden laskusuhdanteita saadaan turvaa taloudellisesti epävakaammille ajanjaksoille.

Nokian väkiluku on ennusteiden mukaan nousujohteinen, joten mikäli esimerkiksi syrjemmässä olevien asuinalueiden palveluihin ei satsata on riskinä, että palveluita ei näille asuinalueille saada järjestymään. Ihmisten ei pitäisi joutua muuttamaan pois kodeistaan vain, koska palveluita ei ole saatavilla.