Olen Sirpa Tikkala, äiti, vaimo, rehtori ja kuntapäättäjä Jäälin suuralueelta Oulusta. Asun maalla yksityistien varrella, mutta ennen tänne muuttamista asuimme vuosia Oulun Kaijonrannassa. Kuluneella valtuustokaudella olen toiminut varavaltuutettuna, Oulun sivistyslautakunnan varapuheenjohtajana ja Oulun Energian hallituksen jäsenenä. Kaksi edellistä valtuustokautta toimin Oulun yhdyskuntalautakunnan jäsenenä. Lautakunnan jäsenen ja valtuutetun tehtävien lisäksi olen toiminut mm. kaupunginhallituksen varajäsenenä. Kokemusta minulla on myös toimimisesta maakuntavaltuustossa ja Keskustan puoluevaltuustossa. Olen perehtynyt opetukseen koululaisten äidin, luokanopettajan, opetusviraston työntekijän (TVT-kehittäjäopettajana Oulussa 2013-2015) ja koulun johdon näkökulmasta. Opetustyöstä minut on palkittu v. 2011 Vuoden luokanopettajana.
Oulussa oppilasmäärä tulee laskemaan rajusti seuraavan vaalikauden aikana. Oppilasmäärän laskusta huolimatta olisi tärkeää, että opetusta pystyttäisiin järjestämään turvallisessa ja terveellisessä lähikoulussa sopivankokoisessa opetusryhmässä.
Kaavoituksella ja maankäytöllä sekä aluepolitiikalla voidaan tukea alueiden elinvoimaa. Eri alueita ja asukkaita tulee kohdella tasa-arvoisesti. Oulun vahvuus on, että täältä löytyy tiivistä keskusta-aluetta ja taajamia, mutta myös mahdollisuuksia asua väljemmin maalaismaisemassa. Kaavoituksessa tulee kuunnella kuntalaisia ja pyrkiä toimimaan mahdollistavasti.
Valtuustossa päätöksia saadaan aikaan vain tekemällä yhteistyötä muiden kanssa. Vahva näyttö yhteistyön merkityksestä yli puoluerajojen saatiin ns. lukioverkkopäätöksessä, jolla saimme vastoin päätösehdotusta säilytettyä Kiimingin, Oulunsalon ja Haukiputaan lukiot sekä rakennutettua Salonpäähän ja Jääliin uudet tilat alakoululaisille. Kaikki nuo ovat osoittaneet tarpeellisuutensa. Isojakin asioita voi siis saada päätettyä, kun haetaan ratkaisuja yhteistyössä toisten kanssa.
Yhteistyötä tarvitaan myös kaupungin hallinnossa. Siiloitumisesta tulee päästä yhdessä tekemisen kulttuuriin. Esim. kaavoituksen, tilapalveluiden ja sivistystoimen tiivistä yhteistyötä tarvitaan kouluverkkokysymyksiä pohdittaessa.