13

Seppo Kiiski

Siilinjärvi, Pohjois-Savo
Luokanopettaja, eläkeläinen, 69

Olen syntyperäinen siilinjärveläinen 69 vuotias eläkeläinen. Työurani tein luokanopettajana Siilinjärvellä. Noin 2000 lapsen opettaminen muokkasi minua oman perheen lisäksi. Perheeseen kuuluu vaimo Riitan lisäksi kolme aikuista lasta ja 6 lastenlasta.
Koko ikäni olen tehnyt paljon vapaaehtoistyötä erityisesti liikunnan eri sekroreilla. Siellä olen tutustunut toiseen 2000 ihmisen joukkoon toimimalla ohjaajana, valmentajana ja seuratyössä kaikissa mahdollisissa rooleissa. Tässä yksi syy, että arvostan kolmannen sektorin työtä erityisen paljon. Olen mukana mielelläni erilaisissa tapahtumissa ja ideoimassa uutta.
Viimeiseksi olen liittynyt eläkeläisten toimintaan ja päässyt tutustumaan ihmisiin, joilla on vielä paljon rakentavaa sanottavaa kotikunnasta.

Vaaliteemat

TEEN EHDOTUKSIA YHTEISEN HYVÄN EDISTÄMISEKSI TOIMIMALLA

Pienetkin asiat ovat arvokkaita. Ihmiset voivat omalta osaltaan vaikka siistiä
omaa asuinympäristöstään raivaamalla pusikoita ja pensaita.
On pystyttävä nopeampiin ratkaisuihin virkamiesten puolelta, jos asioihin on jo valmiina tekijöitä.

KOLMANNEN SEKTORIN EDELLYTYSTEN PARANTAMINEN

Liian vähälle tuelle jäänyt kolmas sektori on erittäin tärkeä hyvinvointia tukeva
kokonaisuus myös meillä Siilinjärvellä. Esim monelle eläkeläisjärjestölle kokoontumispaikkojen maksut voisivat olla yksi tuen kohde.
Olisiko vihdoin aika tukea kolmatta sektoria teoin ei sanoin.

KOULUJEN JA KYLIEN PUOLESTA

Kyläkoulujen puolesta peukutan aina. Laskentaperusteena ei voi olla pelkkä koulun lakkautumisesta syntyvät ns.säästöt. Monesti unohdetaan, että koulun ympäristössä asuu lasten vanhempina veronmaksajina, tuottajina ja yksinkertaisesti osa haluaa asua maaseudun omaisissa oloissa. Kylillä asuvat eivät ole muutenkaan vaatimassa kylille isoja juttuja. Ja mikä tärkeintä, että kyläläiset ovat valmiita tekemään yhteistä hyvää asuinalueen hyväksi!
Opettajien koulutukseen on nykymenolla taattava riittävät edellytykset, jotta mahdollistetaan laadukas opettaminen, jaksaminen ja oppilasaineksen tuomat haasteet.