Olen syntyisin turkulainen, nykyisin Somerolla asuva lasten- ja nuorten hyvinvointia ajava erityisopettaja. Olen Suomen Keskustan koulutus- ja sivistysverkoston jäsen, toimin Someron Keskustan hallituksessa, sekä edustajana Keskustan Varsinais-Suomen piirin kokouksissa. Minulla on akateeminen kaksoistutkinto, olen FM arkeologi ja erityisopettaja.
Keskustalaiset arvot – yhteisöllisyys, oikeudenmukainen kohtelu, hyvän peruskoulutuksen merkityksen ymmärtäminen- ovat olleet minulle tärkeitä aina. Haluan hoitaa minulle annetut luottamustoimet huolellisesti valmistautuen ja kartutan osaamistani jatkuvasti. Pidän tärkeänä verkostoitua mahdollisimman laajasti. Keskustalaisen toiminnan lisäksi minulla on kokemusta mm. luonnonsuojeluyhdistyksen ja erilaisten harrastusseurojen puheenjohtajuuksista ja hallitustoimista.
Olen toiminut viidentoista vuoden ajan erityisopettajana kaikilla perusopetuksen luokka-asteilla, sekä toisen asteen ammatillisessa koulutuksessa. Erityisosaamistani on vaativampi erityisopetus osana lastensuojelun tukitointa, sekä kuntouttava mielenterveys- ja päihdetyö-osana kouluarkea. Opetustamme lastenkodin erityiskoulussa ohjaa traumatietoinen pedagogiikka, jossa jokaisen lapsen ja nuoren tarpeet huomioidaan heidän omista lähtökohdistaan. Neljän- jo aikuisen- lapsen äitinä, sekä moniammatillisessa työssäni osana oppilas- ja opiskeluhuoltoa, olen kerryttänyt runsaasti kokemusta ja saanut näkemystä niistä asioista, joista motivaatio, elämänhallinta ja oppimisen ilo syntyy.
Tarvitsemme asiantuntevaa ja luotettavaa yhteistyön tekijää kunnallisen - ja hyvinvointialueen päätöksenteon välille huolehtimaan siitä, että tulevaisuuden ratkaisut tukevat lasten – ja nuorten kokonaisvaltaista hyvinvointia.
Tuetaan somerolaisten hyvinvointia yhteisöllisyyttä lisäämällä. Edistetään kuntalaisten oman vaikuttamisen mahdollisuuksia. Lisätään yhteistyötä kunnan ja kolmannen sektorin toimijoiden kanssa, etsitään mahdollisuuksia uusille yhteistyömuodoille. Tehostetaan eri ikäisten vuorovaikutusta esimerkiksi mahdollistamalla koululaisten ja ikäihmisten yhteistä virikkeellistä toimintaa, kuten liikkumiseen liittyviä tuokioita ja koulumummo- ja -pappatoimintaa.
Kouluissa tulee olla hyvät oppimisen resurssit. Ryhmäkoot tulee säilyä kohtuullisena ja laadukasta erityisopetusta olla riittävästi. Erityisluokkien määrän tulee vastata tarvetta. Lisätään oppikirjojen käyttöä opetuksessa. Koulupäivän aikaista liikkumista tulee lisätä. Sosiaalisen median käytön rajoittaminen parantaa oppimis- ja työrauhaa, keskittymiskykyä ja koko kouluyhteisön hyvinvointia.
Lasten- ja nuorten hyvinvointia täytyy tukea riittävillä resursseilla. Lisätään mielen hyvinvoinnin tukimuotoja, selvitetään mahdollisuuksia kolmannen sektorin yhteistyöhön matalan kynnyksen mielenterveys- ja päihdeneuvonnan suhteen. Tuetaan mahdollisuuksia monipuoliseen harrastamiseen nuorten toiveita kuunnellen. Pidetään vapaa-ajan tilat hyvässä kunnossa.