176

Virpi Oksala

Tampere, Pirkanmaa
peruskoulun lehtori, KM, 55

Olen 55-vuotias ystävällinen, yhteistyökykyinen ja yritteliäs kasvatustieteen maisteri ja peruskoulun kotitalouden lehtori Tampereelta. Olen ensikertalaisena ehdolla sekä kunta- että aluevaaleissa. Perheeseeni kuuluu aviomieheni lisäksi 2 täysi-ikäistä lasta, jotka ovat juuri muuttaneet omilleen sekä 2 aikuista bonuslasta ja 1 bonuslapsenlapsi. Vuodesta 1997 olen työskennellyt Tampereella kotitalouden lehtorin virassa opettaen sitä yläkoulun 7-9.-luokkalaisille suomeksi ja myös englanniksi. Kotitalouden lisäksi olen opettanut elämänkatsomustietoa, josta olen suorittanut 35 ov:n (sis.15ov filosofiaa) yliopisto-opinnot. Olen ollut vv. 2004 ja 2014 Tampereella laatimassa kunnallista opetussuunnitelmaa. Nykyistä OPS:aa laadittaessa olin Tampereen seudun OPS Terveys-työryhmän puheenjohtajana. Olen myös ollut laatimassa Kestävän Tulevaisuuden suunnitelmaa Tampereen kouluille ja päiväkodeille. Kotitalousopettajien liitto ry palkitsi minut valtakunnallisesti v. 2003 Vuoden Nuorena Kotitalousopettajana. Haluan yhä, 22 myöhemmin, kehittää itseäni ja valmistuinkin pari vuotta sitten Positiivisen pedagogiikan ja laaja-alaisen hyvinvointiopetuksen koulutusohjelmasta. Olen myös Positive Psychology Coach (ICF, 60 ov). Rakas harrastukseni on kuorolaulu tamperelaisessa viihdekuorossa.

Ehdokkaaksi asettuminen on demokratiatekoni. Haluan osaltani vaikuttaa siihen, että päättäjissä on mukana niitä, jotka tuntevat kouluarjen ruohonjuuritasolta. Ryhdyn sanoista tekoihin, tulen toimeen ihmisten kanssa ja minusta löytyy sisäistä yrittäjyyttä. Olen ehdolla koulutuksen, sivistyksen ja ihmisenä kasvamisen puolesta sekä kokonaisvaltaisen hyvinvoinnin edistämiseksi. Pidetään yhdessä laadukkaan koulutuksen ja kasvatuksen puolia sekä huolehditaan työhyvinvoinnista. Koulutus tuo sivistyksen ja sivistys menestyvän yhteiskunnan.

Vaaliteemat

Paras mahdollinen oppimisympäristö

Turvallinen oppimisympäristö kouluihin. Luokka- ja ryhmäkoot pienemmiksi. Oppimisen tuki kohdennetaan optimaalisesti ja tuki tuodaan myös luokkatilanteisiin.

Lähtökohtana läsnäolo

Lisätään kouluille ammattitaitoisia kouluvalmentajia ja niitä aikuisia, joilla ei ole arviointivelvoitetta suhteessa oppilaaseen ja lisätään näin läsnäoloa oppilaan kohtaamiseen.Opettajan ydintyö on opettaminen.

Elinvoimainen ja turvallinen kaupunkikeskusta

Pidetään kaupunkikeskusta elinvoimaisena ja turvallisena. Kunnan omistamien tilojen vuokraaminen mikro- ja pienyrittäjille kohtuulliseen hintaan.