Olen Väinö, 25-vuotias poliittisen historian opiskelija Turun yliopistossa, joka erikoistuu opinnoissaan sodan, tiedustelun ja turvallisuuden tutkimukseen.
Olen sekä kolmannen vuoden poliittisen historian opiskelija että myös kolmannen vuoden turkulainen. Asun vanhassakaupungissa idyllisessä kerrostalo-asunnossa puutalonäkymineen – ”kyl tääl Turus kelpaa”!
Alkujaan olen kotoisin Espoosta, ja siten en ainakaan vielä puhu sujuvaa Turun murretta!
Opintojen ohella teen töitä viinien myynnin parissa, osallistun ruohonjuuritason nuorisopolitikointiin ja vapaa-ajalla muun muassa luen kirjoja, pelaan videopelejä sekä suunnittelen ja koodailen kaverin kanssa poliittisia simulaatiopelejä (varsinainen politiikkanörttiyden huipentuma, kyllä…)
Minulle tärkeitä arvoja ovat keskenään käsi kädessä kulkeva yksilönvapaus ja toisista välittäminen (jota myös sosiaaliliberalismiksi sanotaan), eurooppalaisuus, avarakatseinen kristillisyys, kestävä kehitys ja sivistys.
Kannatan lähtökohtaisesti kaikkia julkisen liikenteen hankkeita, kuitenkin hiilijalanjälki minimoiden sekä yhteiskunnallinen vaikuttavuussuhde huomioiden.
Lupaan kuitenkin ajaa kaikin mahdollisin keinoin maailman pohjoisimman metron rakentamista Turkuun! Busseissa ei ole mitään hohdokasta, raitiovaunukaan ei ole mitään uutta auringon alla, mutta voimme tehdä Turusta maailman pohjoisimman metrokaupungin!
Turulla on lähes 800-vuotiaana kaupunkina vaalittavana kotimaisittain poikkeuksellisen suuri vastuu kulttuuriperinnön säilyttämisestä. Siksi kannatan näin vanhakaupungissa asuvana (NIMBY?!1) poliittisen historian opiskelijana niin vanhakaupungin alueen kuin muidenkin kulttuurihistoriallisesti merkittävien alueiden (esim. Luostarinmäki, Portsa, Nummenmäki jne.) täysin korvaamattoman rakennuskannan vaalimista.
Pidemmällä aikavälillä lupaan myös edistää kantakaupungin osalta paluuta soveltuvilta osin Carl Ludwig Engelin vuoden 1827 asemakaavaan, kuitenkin toki soveltuvin osin. Käyttökelpoisia rakennuksia on turha jyrätä, mutta rakennuksen tullessa käyttöikänsä päähän tulisi uuden ratkaisun edustaa "Engelin henkeä" nykyistä keskusta-aluetta vahvemmin.
Lupaan edistää Suomen ensimmäisen vapaakaupungin rakentamista Turun satama-alueelle. Vapaakaupunki voitaisiin toteuttaa ensi alkuun epäsuorilla yhteisöveronpalautuksilla alueella toimiville yrityksille: käytännössä siten, että alueelta peräisin olevien yhteisöveron kuntaosuuksien summa kohdennettaisiin alueen kehittämishankkeisiin. Koska alueen kehittämistä suunniteltaisiin yhdessä sillä toimivien yritysten sekä sen asukkaiden kanssa, olisi kyseessä käytännössä kevennetty verokanta. Pidemmällä aikavälillä Turun tulisi pyrkiä edistämään Turun satama-alueen lainsäädännöllistä erityisasemaa.
Erityisaseman keskeinen peruste on Turun sataman logistisesti keskeinen asema Suomen porttina länteen. Alueen kansainvälisenkin vetovoiman kehittäminen sekä siihen investointi on siten hyödyllistä paitsi talouskasvun ja työllisyyden kuin myös turvallisuuspolitiikan kannalta!